حمل 18, 1403 16:27 Asia/Kabul
  • جامعه جهانی آزادی های اجتماعی و تحصیل و کار زنان را شرط تعامل خود با طالبان قرار دهد

عضو پیشین پارلمان افغانستان تاکید کرد: جامعه جهانی، آزادی های اجتماعی، تحصیل و کار دختران و زنان و آزادی بیان را شرط تعامل خود با طالبان قرار دهد

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به تاکید مجدد وزارت عدلیه حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت فعالیت احزاب سیاسی و حذف تشکیلات آن ها از ساختار این وزارتخانه گفت: ادامه این روند نگرانی های بیشتری را برای مردم افغانستان و جامعه جهانی ایجاد می کند.    

گفتنی است: تاکید مجدد حکومت طالبان بر ممنوعیت فعالیت های حزبی پس از آن صورت گرفت که اعضای حزب اسلامی در شبکه‌های اجتماعی تصاویری را منتشر کردند که در آن دیده می‌شود گلبدین حکمتیار رهبر این حزب در خانه جدید خود با پرچم حزبش از هواداران خود پذیرایی کرده است.

به گفته سلجوقی ایجاد احزاب سیاسی در افغانستان بخشی از مظاهر یک نظام دموکراتیک بود و ساختارهای مردمسالار مبتنی بر قانون اساسی چنین ساختارهایی را پیش بینی کرده بودند اما از زمانی که نظام سیاسی در افغانستان تغییر کرده و یک ساختار تمامیت خواه حاکم شده به قانون اساسی احترام گذاشته نمی شود و فعالیت احزاب و نهادهای سیاسی که به گونه ای در تعریف مدیریت اجتماعی دخیل هستند ممنوع شده است.

این کارشناس سیاسی افغان اظهار کرد: تبعات این ممنوعیت، محدود سازی آزادی های مدنی و اجتماعی است که سبب می شود فعالیت تمام ساختارهای حزبی و تشکلات سیاسی و اجتماعی که وجود داشته متوقف شود که این سبب نگرانی و نارضایتی بیشتر مردم خواهد شد.

وی افزود: طالبان از مدت ها قبل این ممنوعیت را اعمال کرده اند و با برخوردی که با حزب اسلامی شد، شدید تر شده، آنان فعالیت های حزبی، اجتماعی و فرهنگی را نمادهایی از زندگی غربی می دانند و در برابر آن ها عکس العمل نشان می دهند، طالبان خود را مخالف صدور فرهنگ غربی به افغانستان می دانند و نهادهای اجتماعی و فرهنگی را هم مظاهری از زندگی غربی و نظام های بیگانه می پندارند و از ابتدا نسبت به آن ها حساسیت داشته اند چنانکه حملاتی هم به دفاتر حزبی و فرهنگی شد و در طول دوران جنگ  هم آسیب های فراوانی به آن ها وارد شد.

این کارشناس سیاسی افغان بیان کرد: طالبان بر این تصور هستند که ارزش های فرهنگی و سنتی جامعه افغانستان بر اثر نفوذ و وارد شدن ارزش های ساختاری و مدنی کشورهای دیگر تغییر می کند و نگران هستند که ارزش های بیرونی سبب انحراف افکار و اخلاق اجتماعی مردم شود به همین دلیل فعالیت تمام نهادها و ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به حالت تعلیق در آورده اند.

به گفته این عضو پیشین پارلمان افغانستان طبیعی است که چنین رفتاری مطابق معیارهای پذیرفته شده بین المللی نیست، کشورهای دیگر دموکراسی را تجربه می کنند،احزاب سیاسی و جریان های رقیب در آن ها وجود دارد که دولت ها را می سازند و اپوزیسیون رسمی وجود دارد که همه این ها نشانه وجود دموکراسی و نظام های مردمسالار است.

سلجوقی اظهار کرد: اگر حکومت طالبان به این ممنوعیت ها ادامه دهد باعث نارضایتی،انتقادات و بی اعتمادی بیشتر جامعه جهانی می شود و این مسایل باعث شده که دنیا افغانستان را جدا از ساختار جامعه جهانی بداند.

به گفته این کارشناس سیاسی شخصیت ها و فرهیختگان افغانستان باید به صورت شدیدتر و منسجم تر به این وضعیت اعتراض کنند تا حقوق و آزادی های فردی، آزادی بیان و نقش مردم در تغییر سرنوشت سیاسی و اداری شان در نظر گرفته شود زیرا اگر چنین نشود اصلاحاتی ایجاد نمی شود و هر روز فاصله میان مردم و خواسته هایشان با نظام بیشتر خواهد شد و مردم از دایره مشارکت در مدیریت زندگی اجتماعی و سیاسی خود دورتر و فضای زندگی آنان محدود تر خواهد شد.

 

کلیدواژه