حمل 19, 1403 14:22 Asia/Kabul
  • در پیام رهبر طالبان هیچ اشاره ای به مساله زنان و حل مشکلات آنان نشده است

جامعه شناس افغان گفت: در پیام رهبر طالبان به مناسبت عید سعید فطر هیچ اشاره ای به مساله زنان و حل مشکلات آنان از جمله تعلیم و تحصیل و کارشان نشده است.

محمد جواد برهانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: در پیام منسوب به رهبر طالبان به نکات زیادی اشاره شده و نکات زیادی هم از قلم افتاده، یک نکته قابل توجه این است که بسیار مردانه است و به مسایل مربوط به زنان هیچ اشاره ای نشده است، پیام همچنان آمرانه، با دید از بالا به پایین و حاوی دستوراتی است که رهبر طالبان به مسوولین طالبان و مردم داده است.

وی افزود: نکته عجیب دیگر این است که پیام قبل از وقت و در حالی صادر شده که هنوز چند روز به فرا رسیدن عید سعید فطر باقی مانده است و عید فطر هم به مردم تبریک گفته نشده است، پیام به گونه ای است که تصور می شود ماه مبارک رمضان به پایان رسیده و اضطرابی هم در آن مشاهده می شود.

به گفته این کارشناس اجتماعی افغان نکته ای هم خطاب به علما در پیام وجود دارد مبنی بر اینکه وقتی نسل بعدی را تربیت می کنند مراقب فتنه های معاصر باشند، طالبان در دوره اول حکومت خود تلویزیون، عکس و تصویر را جزء فتنه های معاصر می دانستند و از طالبان و علما خواستند که با این فتنه ها مقابله کنند و به نظر می رسد بار دیگر یک سیر قهقرایی در پیش است و چنانکه افغانستان سال ها از کاروان پیشرفت و تمدن عقب مانده باز هم عقب خواهد ماند.

برهانی عنوان کرد: در این پیام گفته شده که گزینش ها در ادارات مختلف باید بر اساس تقوی و اهلیت، شایستگی و امانتداری باشد و با افکار قومی، منطقه ای و زبانی مقابله شود در حالیکه در عمل چنین چیزی مشاهده نمی شود، در نظام طالبان شایسته سالاری به هیچ وجه حاکم نیست، قوم گرایی بیداد می کند و برخی اقوام در حکومت حضور چندانی ندارند و باید توضیح داده شود که از نظر طالبان شایستگی و اهلیت به چه معنا است. طالبان همچنان با زبان فارسی سر ستیز دارند و آن را به حاشیه رانده اند، صحبت ها و مکاتبات آن ها در ادارات بیشتر به زبان پشتو است و این با آنچه در پیام رهبر طالبان آمده در مغایرت قرار دارد.

این جامعه شناس افغان تاکید کرد: در پیام رهبر طالبان هیچ اشاره ای به تعلیم و تحصیل دختران و زنان نشده در حالیکه انتظار می رفت در مورد آن صحبت و این مساله حل شود. همچنان به اقتصاد کارآمد اشاره ای نشده در حالیکه مردم با فقر دست و پنجه نرم می کنند و اگر کمک های جامعه جهانی نباشد از گرسنگی تلف می شوند، زنانی که قبلا برای تامین معیشت خانواده خود کار می کردند از کار بازمانده اند، تولید و کار وجود ندارد یا بسیار کم است و هیچ راهکاری برای این مسایل ارایه نشده است.

وی در مورد اشاره پیام رهبر طالبان به اختلافات داخلی در میان طالبان و این که این اختلافات باعث جنگ های داخلی خواهد شد هم گفت: در میان طالبان گرایش های متفاوتی وجود دارد و برخی از آن ها پیروان مذاهب دیگر از جمله مذهب تشیع را قبول ندارند، با فارسی زبانان میانه خوبی ندارند و فارسی ستیزی از ویژگی های آن ها است، افراطی گری از دیگر ویژگی های آنان است و آنان همچنان طرفدار گروه های تندرو هستند، عده ای گرایش نزدیک به داعش دارند و تعدادی از آن ها هم میانه رو هستند. ضمن اینکه اختلافات منطقه ای هم در میان طالبان وجود دارد.

برهانی اضافه کرد: هرچه زمان بگذرد این اختلافات بیشتر می شود و طالبان بر سر کسب قدرت، موقعیت ها و درآمدهای مختلف دچار اختلاف می شوند. این اختلافات و تندروی ها افغانستان را با مشکل جدی مواجه کرده و آن را جزیره ای جدا افتاده در جهان قرار داده که هیچ گونه روابط دیپلماتیک با سایر کشورها ندارد، هیچ کشوری هم افغانستان را به رسمیت نشناخته که همه این ها این کشور را با مشکلات عمده ای مواجه کرده است.

 

کلیدواژه