ابراز نگرانی مرکز خبرنگاران افغانستان از تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ها
(last modified 1403-02-13T13:38:32+00:00 )
ثور 13, 1403 18:08 Asia/Kabul
  • ابراز نگرانی مرکز خبرنگاران افغانستان از تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ها
    ابراز نگرانی مرکز خبرنگاران افغانستان از تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ها

مرکز خبرنگاران افغانستان در آستانه «روز جهانی آزادی مطبوعات» از تشدید محدودیت‌ها بر رسانه‌ها و ادامه بازداشت‌های گسترده خبرنگاران به دست طالبان به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو دری، مرکز خبرنگاران افغانستان روز پنج‌شنبه ۱۳ ثور با انتشار اعلامیه‌ای درباره پیامد منفی محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان هشدار داد.

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که از ماه می‌سال ۲۰۲۳ تاکنون، رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان از لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی و قانونی‌شان با محدودیت‌های بیش‌تری نسبت به دوره زمانی پیش از آن مواجه بوده‌اند و حقوق‌شان به‌طور گسترده‌تری نقض شده است.

بربنیاد این گزارش، طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان دست‌کم ۱۷ دستورالعمل خلاف قانون رسانه‌ها در کشور وضع کرده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان در یک سال گذشته ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده است که ۷۳ مورد تهدید و ۶۴ مورد بازداشت خبرنگاران به دستور طالبان را شامل می‌شود.

این نهاد افزوده است که اکنون در کنار اداره استخبارات طالبان، اداره امر به معروف و نهی از منکر این گروه نیز خبرنگاران را احضار، بازجویی و بازداشت می‌کند.

در اعلامیه آمده است که در حال حاضر افزون بر رهبر و مقام‌های ارشد طالبان، مقام‌های قدرتمند این گروه نیز بر رسانه‌ها محدودیت وضع می‌کنند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است تا به آزادی رسانه‌ها احترام بگذارند و اجازه دهند که رسانه‌ها و خبرنگاران بربنیاد قانونِ دسترسی به اطلاعات و قانون رسانه‌های همگانی فعالیت کنند.

طالبان برای ادامه فعالیت زنان در رسانه‌ها شرط گذاشت

واکنش رهبر طالبان به انتقاد عالمان دینی از وی در رسانه‌ها