ثور 20, 1403 11:30 Asia/Kabul
  • اتهامات پاکستان در خصوص نقش افغانستان در ناامنی های آن کشور نادرست است

کارشناس سیاسی افغان گفت: اتهامات پاکستان در خصوص نقش افغانستان در ناامنی های آن کشور نادرست است زیرا افغانستان اصلاً در شرایطی نیست که بتواند برای کشور دیگری ناامنی ایجاد کند.

بلال احمد فاطمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به رد ادعای ارتش پاکستان مبنی بر نقش افغانستان در ناامنی های آن کشور توسط وزارت دفاع حکومت طالبان و بیان اینکه خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می شود و نیروهای داعش از آنجا به خاک افغانستان وارد می شوند، اظهار کرد: پاکستان ده ها سال است که در افغانستان مداخله نظامی و دست درازی می کند.

وی افزود: ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان هم یک ماه قبل گفت که حدود یکصد داعشی دستگیر شده در افغانستان اعتراف کرده اند که در پاکستان آموزش دیده و برای خرابکاری به این کشور آمده اند و در صورتی که پاکستان به اتهامات خود علیه افغانستان ادامه دهد اسناد موجود در خصوص دخالت های آن کشور در امور افغانستان ارایه خواهد شد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: جنرال شریف رئیس اطلاعات نظامی پاکستان اتهاماتی را وارد کرد و گفت که تروریست ها در افغانستان آموزش می بینند و آنان در کشته شدن چینایی ها در پاکستان دست داشته اند. البته پاکستانی ها در زمان حکومت قبلی افغانستان هم چنین اتهاماتی را وارد می کردند.

به گفته فاطمی در مقاطع مختلف زمانی نیروهای اردوی پاکستان اقدام به قتل اتباع چین در پاکستان می کردند، به دولت چین می گفتند وضعیت امنیتی خوب نیست و برای تامین امنیت اتباع چین در پاکستان درخواست پول می کردند. اکنون هم خودشان دست به ناامنی و کشتار می زنند و مسوولیت آن را متوجه افغانستان می کنند.

وی عنوان کرد: افغانستان خود با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و ضعف های زیادی دارد، در چنین شرایطی اصلا توان آن را ندارد که در مقابل پاکستان که از نظر نظامی و اقتصادی از توان بسیار بیشتری برخوردار است اقدام کند، مساله این است که پاکستان نمی خواهد چینایی ها در افغانستان سرمایه گذاری کنند و مسیر ارتباطی چین از طریق بدخشان افغانستان به آسیای میانه کشیده شود که ناامنی های اخیر بدخشان هم بی ارتباط به این مساله نیست.

فاطمی بیان کرد: در چنین شرایطی به ظاهر افغانستان با خطر مواجه است اما در اصل ضرری که متوجه پاکستان می شود بیشتر است. در گذشته افغانستان به مسیرهای تجاری پاکستان وابسته بود و زمانی که پاکستان این مسیرها را مسدود می کرد افغانستان با مشکلاتی زیادی مواجه می شد اما اکنون مسیرهای تجاری ایران به روی افغانستان باز است، با آسیای میانه هم روابط برقرار است، مسیر افغانستان به چین نیز قرار است باز شود.

وی اضافه کرد: هرچه روابط تجاری افغانستان با پاکستان کمتر شود، این پاکستان است که بازار خود را از دست می دهد، اکنون هم روابط دو کشور کاهش چشمگیری یافته است، پاکستانی ها دیگر نمی توانند از افغانستان ارز ببرند و کلدار پاکستانی هم مانند گذشته در بازارهای افغانستان مورد استفاده قرار نمی گیرد.

 

کلیدواژه