تأکید علمای افغانستان بر تشریح اهداف قیام حسینی و دوری از مطالب ضد وحدت
(last modified 1403-04-19T06:41:24+00:00 )
سرطان 19, 1403 11:11 Asia/Kabul

علمای جنوب غرب افغانستان می‌گویند مردم به خصوص مبلغین مکلف هستند مناسبت‌های دینی را زنده نگه دارند و ضمن تشریح اهداف قیام امام حسین (ع)، از طرح مطالب ضد وحدت بپرهیزند.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، همایشی که همه ساله در هرات برای بررسی و مشورت در خصوص برگزاری مراسم ویژه ماه محرم برگزار می گردد امسال نیز با عنوان «تبلیغ دین؛ باید ها و نبایدها» با حضور مبلغین و روحانیون شش ولایت جنوب غرب افغانستان در هرات برگزار شد.

برگزار کنندگان این همایش تأکید کردند امسال نیز همانند سال‌های قبل باید محافل و مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی در افغانستان با شور و شعف خاص برگزار شود و مبلغین و روحانیون باید با توجه به نیازهای جامعه به ایراد سخن بپردازند و وحدت و همدلی را محور سخنان خود قرار دهند.

حجت الاسلام حسینی آقایی نماینده دفتر آیت الله سیستانی در هرات که مسئولیت برگزاری این همایش را بر عهده دارد با اشاره به اینکه سخنرانان از ولایت های بادغیس، فراه، قندهار، هلمند، نیمروز و هرات در این همایش اشتراک کردند، اظهار داشت: قرار است با همفکری و تهیه برنامه های ویژه از ماه محرم و مناسبت های مذهبی که در این ماه روی داده است به هدف تشریح جانفشانی ها و قربانی هایی که به خاطر اعلاء کلمه الله صورت گرفته است سخنرانان و مبلغین تجارب و اندیشه های شان را به اشتراک بگذارند.

حسینی آقایی خاطرنشان کرد: در این همایش توصیه شده است که از اظهار مطالبی که وحدت و انسجام مردم افغانستان را با خطر و تهدید روبه‌رو می کند پرهیز شود.

شماری از علما و روحانیون ولایت هرات که در این همایش حضور داشتند برگزاری چنین برنامه هایی را با محوریت وحدت و برادری دینی ارزشمند دانسته و بر رعایت اصول تبلیغ و تاثیرگذاری آن بر روان مردم تاکید کردند.

این عالمان دین محرم و مناسبت های تاسوعا و عاشورای حسینی را فرصت مغتنمی می دانند تا با تشریح فلسفه جهاد، شهادت و سربلندی نواده رسول مکرم اسلام حضرت امام حسین (ع) مردم را به حق طلبی و مبارزه با جهل و نادانی تشویق کنند.

در همین حال تعدادی از روحانیونی که از ولایت هلمند در این همایش اشتراک کرده بودند از تامین امنیت در ولایتشان ابراز خرسندی نموده و می گویند: امنیت کامل تامین است و نیروهای امنیتی به خاطر هرچه باشکوه برگزار شدن این مراسم قول همکاری دادند تا اماکن مذهبی و محل های تجمع عزاداران حسینی از هر لحاظ تامین امنیت شود.

این روحانیون تصریح کردند: مردم و هیات های مذهبی در این ولایت ها آمادگی کامل دارند تا از تاسوعا و عاشورای حسینی همانند سال های قبل با برگزاری برنامه های متنوعی گرامیداشت نمایند.

روحانیون ولایت قندهار در جنوب افغانستان نیز برگزاری محافل مداحی، سخنرانی، سینه زنی و عزاداری را از برنامه های معمول ماه محرم در این ولایت اعلام کرده و تاکید کردند: در کنار این برنامه ها محافل ختم قرآن کریم که با حضور شهروندان اهل تسنن و تشیع برگزار می شود نشان از وحدت و انسجام مردم افغانستان دارد.

با فرارسیدن ماه محرم و سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفای ایشان هرات و سایر ولایت های غرب کشور سیاه پوش می شوند و هزاران تن از شهروندان این خطه از افغانستان در سوگ سرور و سالار شهیدان اشک می ریزند و با برگزاری مراسم ها عزاداری ارادتشان به خاندان نبوت و امامت را تجدید می کنند.

حال و هوای محرم در ولایت هرات

آمادگی ها برای برگزاری مراسم محرم در هرات

کلیدواژه