مشاور کاظمی قمی درباره کامیون‌های گیرمانده: تعیین تکلیف محموله سوخت بر عهده افغانستان است
(last modified 1403-04-27T14:46:42+00:00 )
سرطان 27, 1403 19:16 Asia/Kabul

مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان درباره کامیون‌های ایرانی متوقف شده در گمرک ابونصر فراهی گفت بار سوخت این کامیون ها برای افغانستان است و همانجا باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش فیض احمد محمدی خبرنگار رادیو دری، چند هفته است که صدها موتر ایرانی که بار سوخت خریداری شده‌ی تاجران افغان از عراق را به افغانستان انتقال می دهند در گمرک ولایت فراه زمین گیر شده اند.

این موتر ها با گذشت از مرز ماهیرود ایران، از گمرک ابونصر فراهی وارد خاک افغانستان شده اند اما در حال حاضر در وضعیت بلاتکلیف به سر می‌برند.

رانندگان این خودروها می گویند مقام های گمرک افغانستان دلیل این توقف را اعلام نمی کنند اما تاکید کرده اند که آنان باید دو ماه در گمرک فراه بمانند.

نماینده این رانندگان در گفت وگو با رادیو دری از عدم پاسخگویی مالکان بار و مسئولان حکومتی افغانستان گلایه دارد و می گوید: تا هنوز دلیل توقف این تانکر ها برای ما توضیح داده نشده است.

کامیونداران می گویند در کنار شرایط بد محیطی، خطرناک بودن محموله سوخت و احتمال حریق آن، و خطر سرقت محموله، کامیون داران و بار آنها را تهدید می کند.

در همین حال محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان به رادیو دری گفت در طول سالیان گذشته بارها این اتفاق رخ داده که برخی تجار افغان سعی کردند سوخت‌های بی‌کیفیت ترانزیتی را از مسیر ایران وارد افغانستان کنند.

وی تأکید کرد: این سوخت مربوط به ایران نیست و ما بارها تاکید کرده ایم که محموله هایی که از عراق می آید کیفیت ندارد.

جوانمرد قصاب افزود: ما بارها هشدار داده ایم که هر ساله تاجران افغان طبق روال گذشت محموله ها را وارد و با استفاده ابزاری از رانندگان سعی می کنند بار را در مرز دو کشور تخلیه کنند.

مشاور اقتصادی نماینده ایران در امور افغانستان تصریح کرد این که استاندارد افغانستان کیفیت محموله ها را تایید کرده است یا خیر، مساله افغانستان است و تکلیف آن باید در افغانستان روشن شود زیرا این محموله ها حق بازگشت به خاک ایران را ندارد.

لازم به ذکر است که رادیو دری به منظور واکاوی بیشتر این موضوع با مسئولان گمرک ابونصر فراهی و اداره محلی ولایت فراه تماس‌های مکرری برقرار کرد اما مقام‌ها در این زمینه توضیح روشنی ندادند.

زمین‌گیر شدن بیش از ۴۰۰ کامیون ایرانی در خاک افغانستان 

کلیدواژه