تحلیل- ناکامی تلاش‌ها برای نفاق افکنی میان شیعه و سنی در افغانستان
(last modified 1403-04-29T08:25:54+00:00 )
سرطان 29, 1403 12:55 Asia/Kabul
  • تحلیل- ناکامی تلاش‌ها برای نفاق افکنی میان شیعه و سنی در افغانستان
    تحلیل- ناکامی تلاش‌ها برای نفاق افکنی میان شیعه و سنی در افغانستان

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد  در بیست سال گذشته تلاش ها برای نفاق افکنی میان شیعه و سنی در این کشور ناکام ماند. 

به گزارش رادیو دری؛ امیرخان متقی  با اشاره به برگزاری مراسم ماه محرم و عاشورای حسینی در فضای امن و جلوگیری از هرگونه رویداد تروریستی در افغانستان تاکید کرد  مسئله شیعه و سنی در این کشور  وجود ندارد، این در حالی است که در بیست سال گذشته و در دوران اشغال افغانستان  تلاش شد میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد شود، اما این تلاش‌ها ناکام ماند و اکنون همه اقوام و مذاهب افغانستان در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز و برادرانه دارند.

اشاره وی به دوره جمهوریت و اشغال  دو دهه ای افغانستان از سوی  آمریکا  است. در این که شیعه و سنی در طول تاریخ افغانستان و همچنین در شبه قاره زندگی مسالمت آمیزی داشته اند هیچ شک و تردیدی نیست. بخصوص اهل بیت (ع) و سالار شهیدان امام حسین (ع) مورد احترام خاص اهل سنت نیز هست به گونه ای که نام حسین را برای فرزندان خود برمی گزینند و در مراسم محرم پا به به پای شیعیان در سوگ شهادت امام حسین (ع) عزاداری می کنند.

امین فرجاد کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:
"یکی از عوامل همگرایی میان مردم افغانستان احترام به آیین ها و سنت های مذهبی است و سابقه ندارد مردم افغانستان به خاطر مسایل مذهبی دچار تفرقه شوند. در واقع یکی از امتیازات مردم افغانستان این است که جنگ داخلی این کشور هیچ گاه رنگ و بوی مذهبی نداشته بلکه صرفا  قومی بوده است."

از این رو در دهه های اخیر از سوی عوامل بیگانه و فرقه گرا بسبار تلاش شد تا مسایل قومی در افغانستان را به سمت مسایل فرقه ای و مذهبی سوق دهند که کاملا ناموفق بوده اند. به گونه ای که به گفته امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان، داعش که  از یک سال قبل برای حمله به عزاداران در روز‌های محرم آماده شده بود گروهی کاملا وارداتی در افغانستان  است که  توطئه‌های آن برای ایجاد ناامنی در این کشور  با تدابیر امنیتی خنثی شد. به گفته وی  در روز عاشورا در عمان یک حمله تروربستی صورت گرفت که از وقوع آن همه  ناراحت شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت آنرا برعهده گرفت.

متقی  در واکنش به اعمال برخی محدودیت‌ها در ماه محرم در افغانستان  تاکید کرد  در بیست سال گذشته از عزاداری ماه محرم در این کشور  استفاده سیاسی و اقتصادی می‌شد، زیرا همزمان با گشت زنی کاروان‌های عزاداری در خیابان‌ها، آمبولانس‌ها نیز اجساد و زخمی‌های ناشی از حملات و انفجار‌ها را منتقل می‌کردند. از اینرو نگرانی طالبان نیز از  وارداتی بودن تروریست ها از جمله داعش در افغانستان است که اگر مراکز داعش در خارج از این کشور و در کشور‌های منطقه از بین نرود، زیان آن به همه می‌رسد. اشاره متقی، به تلاش حامیان گروه تروریستی  داعش در جمع آوری و سامان دهی مجدد عناصر آن در افغانستان پس از شکست و متلاشی شدن در عراق و سوریه است. در این خصوص گزارش های بسیاری منتشر شده که به نگرانی ها در خصوص تشدید ناامنی در منطقه  دامن می زند.به گفته متقی برای داعش پایگاه، تجهیزات و نیرو فراهم  و سپس به افغانستان منتقل می‌شوند. وی بدون نام بردن از کشور‌های منطقه از جامعه جهانی خواست به پایگاه‌های داعش در منطقه توجه کنند.پیش از این طالبان،  پاکستان و تاجیکستان را به استفاده ابزاری از داعش متهم کرده بود.

در هر حال، اظهارات هشدارگونه سرپرست وزارت خارجه طالبان در مورد سامان دهی عناصر گروه تروریستی داعش در افغانستان  و استفاده ابزاری از آنان بخصوص در جهت دامن زدن به فرقه گرایی  در این کشور بایستی از سوی کشورهای منطقه جدی تلقی شود. زیرا یکی از نگرانی هایی که پس از خروج آمریکا از افغانستان همچنان  مطرح است تبدیل این کشور به محل ترانزیت و انتقال تروریسم به کشورهای منطقه بخصوص آسیای مرکزی است.

کلیدواژه