پاکستان از محدودیت های مرزی به عنوان اهرم فشار علیه حکومت طالبان استفاده می کند
(last modified 1403-05-06T13:53:00+00:00 )
اسد 06, 1403 18:23 Asia/Kabul
  • پاکستان از محدودیت های مرزی به عنوان اهرم فشار علیه حکومت طالبان استفاده می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: پاکستان از محدودیت های مرزی به عنوان اهرم فشار علیه حکومت طالبان استفاده می کند که انتظاراتش را برآورده نکرده است.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اعلام دولت پاکستان مبنی بر اینکه اتباع خارجی نمی توانند بدون پاسپورت و ویزه از مرز عبور کنند، اظهار کرد: از آنجا که محل پیدایش طالبان در پاکستان بود و پاکستان به نوعی پدر معنوی طالبان به حساب می آید انتظاراتی از طالبان داشت و خواستار تمکین آنان بود به ویژه در مورد طالبان پاکستانی و مهار آنان اما عکس این اتفاق افتاد.

وی افزود: طالبان می خواهند از اهرم هایی که دارند استفاده کنند و پاکستانی ها هم به دنبال اهرم های فشاری علیه آنان هستند ضمن اینکه برخی کشورهای دیگر نیز بر طالبان نفوذ دارند و گاهی منافع بعضی کشورها با منافع پاکستانی ها در تضاد قرار می گیرد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: از بدو ایجاد کشور پاکستان در جنوب و جنوب شرق افغانستان این دو کشور همواره در حال کشمکش های مرزی و حقوقی بوده اند چنانکه به گفته تعدادی از کارشناسان کشورهای استعماری این خطوط را به عنوان مرزهای بین دو کشور تعیین کردند تا همواره محل نزاع باشد، آن ها به عنوان قیم وارد عرصه شوند و از وضعیت به نفع خود استفاده سیاسی کنند.

مختاری تصریح کرد: استعمار انگلیس هم که خط دیورند را به عنوان مرز بین افغانستان و پاکستان تعیین کرد احتمالا این مسایل را لحاظ کرده، این مساله در سال های اخیر تنش های زیادی را بین افغانستان و پاکستان ایجاد کرده و حتی درگیری هایی رخ داده است. پاکستانی ها هم یکسری اقدامات مرزی انجام داده اند، پاسگاه هایی ایجاد کرده اند و در مسر خط دیورند سیم خاردار کشیده اند.

به گفته این کارشناس سیاسی در سال های اخیر بحث عبور و مرور نیروهای مخالف دو کشور از مرزها مطرح بوده که به عامل سیاسی جدیدی تبدیل شده و بیشتر پاکستانی ها از آن به عنوان بهانه سیاسی استفاده می کنند آن هم به خاطر آنچه حضور و فعالیت نیروهای طالبان پاکستان (تی تی پی) و حمایت طالبان افغانستان از آن ها خوانده می شود.

وی اظهار کرد: این مسایل باعث شده بهانه گیری هایی در خصوص رفت و آمدها از مرز به میان آید که این مساله بیشتر برای مردم عادی، بیماران و تاجران مشکل ساز و آسیب زا است و مردم افغانستان دچار ضرر اقتصادی می شوند، تا زمانی هم که این مسایل به صورت ریشه ای حل نشود مشکلات به قوت خود باقی است.

مختاری بیان کرد: نکته دیگر سیاست های قدرت های بین المللی مانند امریکا است که اخیرا انتقادات بیشتری از طالبان می کنند و عده ای خواستار شناخته شدن آنان به عنوان گروه تروریستی هستند و اگر امریکایی ها بخواهند اقدامی علیه طالبان انجام دهند مانند گذشته از کانال پاکستان خواهد بود که این مسایل هم باعث تنش های بیشتر بین حکومت طالبان و پاکستان شده است.

وی اضافه کرد: مسایلی مانند خط فرضی دیورند و کنترل آب های افغانستان که به سمت پاکستان می رود هم باعث نگرانی پاکستانی ها از استحکام حکومت در افغانستان شده است.

 

کلیدواژه