تأکید والی فراه و سرکنسول ایران در غرب افغانستان بر تحکیم روابط دو کشور
(last modified 1403-05-22T14:27:01+00:00 )
اسد 22, 1403 18:57 Asia/Kabul

در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران با والی فراه افغانستان بر تحکیم روابط نیک و حسنه دو کشور، برداشته شدن موانع و مشکلات گمرکی و ارزیابی کار احداث جاده اصلی ولایت فراه تاکید شد.

به گزارش فیض احمد محمدی، مولوی اسامه فراهی سخنگوی والی فراه به رادیو دری گفت: مولوی غوث‌الدین رهبر والی فراه همراه با محمد صدیقی‌فر سرکنسول ایران در غرب افغانستان از گمرک ابونصر فراهی که هم مرز با جمهوری اسلامی ایران است بازدید کرده و درباره رفع برخی موانع و مشکلاتی که بر سر راه رانندگان و موترداران وجود دارد گفت وگو کردند.

سخنگوی والی فراه همچنین گفت: در بخشی از این نشست طرفین از شرکت محمدی که مجری طرح «احداث سرک اصلی فراه» می باشد خواستند تا اجرای این پروژه تسریع شود و به زودی به پایان برسد.

مولوی اسامه فراهی به جلسه والی فراه و والی خراسان جنوبی که در پایانه مرزی ماهیرود برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: والی فراه در این دیدار با دکتر محمد جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی مشکلات برق ولایت فراه، موانع گمرکی، موضوع تانکرهای حامل نفت، کارگران، رانندگان و راه ارتباطی بندر شیخ ابونصر فراهی را مطرح کرده است.

این مقام محلی در فراه اظهار داشت: «والی فراه در رأس هیاتی عازم بندر شیخ ابونصر فراهی شد و در پایانه ماهیرود کشور ایران با دکتر محمد جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی دیدار نمود. در این جلسه در خصوص مشکلاتی که در این بندر وجود دارد گفت وگو گردید. مهم ترین موضوع این دیدار بحث احداث جاده اصلی مرزی تا مرکز فراه بود که والی فراه از استاندار خراسان رضوی خواستار پیگیری و تسریع کار شد.»

سفر والی فراه به گمرک ماهیرود و ملاقات با استاندار خراسان جنوبی

مولوی فراهی همچنین گفت در بخش‌ دیگری از دیدار مولوی رهبر و استاندار خراسان جنوبی در خصوص رفت و آمدهای مسافران، رانندگان و نقل و انتقالات ترانزیتی گفت وگو شد.

سخنگوی والی فراه خاطرنشان کرد:‌« در خصوص موارد متعددی در این جلسه بحث صورت گرفت که می توان به موضوع ترانزیت، رفت و‌آمد های مسافران و مشکلاتی که بر سر راه آنان است اشاره کرد. در هر بخش تصامیم لازم گرفته شد تا در بندرهای مرزی ابونصر فراهی و ماهیرود هیچ مشکلی بر سر راه نباشد. در این جلسه مسئولان ولایت های مرزی دو کشور تصمیم گرفتند کمیته های کاری را ایجاد نمایند تا در صورت بروز مشکل وارد اقدام شوند و موضوع را به سرعت حل و فصل نمایند.

مولوی فراهی این جلسه را مهم دانست و خاطرنشان کرد: «یکی دیگر از موضوعات مهمی که روی آن بحث صورت گرفت امتداد دکل و وصل شدن برق از خراسان جنوبی به ولایت فراه بود. در فراه برق نیست و در نبود برق مردم با مشکلات زیادی روبه رو هستند. اینجا تاجران می خواهند کارخانه های تولیدی را فعال نمایند و درخواست کرده اند که برق استندرد/استاندارد به زودی به ولایت فراه وصل شود.»

سخنگوی والی فراه همچنین گفت در پایان این جلسه که سه ساعت به طول انجامید مولوی غوث الدین رهبر والی فراه خواستار افتتاح کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این ولایت شد.

به گفته وی، استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالبات و درخواست‌های والی فراه را به مقام های بلند پایه کشورش می رساند، این جلسه را پربار توصیف کرد.

افزایش هشت برابری ترانزیت کالا به افغانستان از مرز ماهیرود