سنبله 02, 1403 10:19 Asia/Kabul
  • افغانستان به ۱۸ هزار ماما یا متخصص زنان نیاز دارد
    افغانستان به ۱۸ هزار ماما یا متخصص زنان نیاز دارد

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد هشدار داده است که افغانستان به ۱۸ هزار ماما یا متخصص زنان و زایمان ماهر نیاز دارد.

به گزارش رادیو دری؛  صندوق جمعیت سازمان ملل متحد از نیاز شدید افغانستان به ماما خبر داده و هشدار داده است که اگر این نیاز برآورده نشود، زندگی زنانی بسیاری به خطر می‌افتد.

در این گزارش آمده است: افغانستان یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ و میر مادران باردار را در جهان دارد و هر ساعت یک زن به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌دهد.

این گزارش می افزاید:  ماما‌ها می‌توانند حدود ۹۰ درصد نیازهای فوری بهداشت باروری مادر، نوزاد و دختران نوجوان را برآورده کنند. 

 

بنا براعلام صندوق جمعیت سازمان ملل، این صندوق  در سال ۲۰۲۱ از بیش از ۷۰ درمانگاه خانوادگی در افغانستان حمایت می‌کرد که این رقم اکنون با وجود محیط عملیاتی بسیار چالش‌برانگیز، بیش از شش برابر شده و به ۴۷۷ درمانگاه رسیده است.

طبق این گزارش، این درمانگاه‌ها از سال ۲۰۲۱ به بیش از پنج میلیون افغانستانی کمک کرده تا به خدمات حیاتی بهداشتی، به ویژه در مناطق دورافتاده و سخت گذر دسترسی پیدا کنند.چ

در همین حال صندوق کودکان سازمان ملل گزارش داده است که در هر ۱۰۰ هزار تولد، ۶۳۸ مادر افغانستانی جان خود را در روند وضع حمل از دست می‌دهند که علت آن فقر، دسترسی محدود به خدمات صحی و نابرابری جنسیتی است.

این مشکلات در حالی‌ است که تحصیل زنان و دختران در افغانستان ممنوع است و با توجه به این محدودیت، چشم‌انداز این وضعیت برای زنان و دختران و نسل‌های آینده در افغانستان خطرناک‌تر به نظر می‌رسد.

افغانستان در صدر آمار مرگ و میر مادران در جهان

افغانستان؛ بالاترین میزان مرگ و میر مادران در هنگام زایمان

کلیدواژه