امکان پیوستن تعدادی از نیروهای طالبان به تی تی پی و اقدام علیه حکومت پاکستان وجود دارد
(last modified 1403-06-17T11:10:36+00:00 )
سنبله 17, 1403 15:40 Asia/Kabul
  • امکان پیوستن تعدادی از نیروهای طالبان به تی تی پی و اقدام  علیه حکومت پاکستان وجود دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: امکان پیوستن تعدادی از نیروهای طالبان به تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) و اقدام آن ها علیه حکومت پاکستان وجود دارد.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به ادعای سخنگوی ارتش پاکستان مبنی بر پیوستن تعدادی از افغان ها به تی تی پی و افزایش اعضای این گروه اظهار کرد: در طول دوره جنگ طالبان علیه دولت های جمهوری در افغانستان تعداد زیادی از مردم حوزه شمال پاکستان به نام جهاد در آن جنگ شرکت کردند، در حال حاضر هم مناسبات تنگاتنگ ایدئولوژیک بین تحریک طالبان پاکستان و حکومت طالبان وجود دارد که نمی توان گفت افرادی از طالبان در جنگ تحریک طالبان پاکستان که آن را جنگ ایدئولوژیک و جهاد می نامند شرکت نمی کنند.

وی با بیان اینکه همچنان ادعا شده که طالبان پاکستانی در مناطق پشتون نشین افغانستان جوانان را تحریک و تشویق می کنند که در جنگ با طالبان پاکستانی شرکت کنند یاد آور شد که حکومت طالبان هم همیشه این ادعاها را رد و اعلام کرده که از خاک افغانستان علیه امنیت کشورهای همسایه استفاده نمی شود.

به گفته این عضو پارلمان سابق افغانستان اما مناسبات قومی و ایدئولوژیک میان مردمان جنوب و شرق افغانستان و مردمان شمال پاکستان بسیار نزدیک است، به خاطر همین مسایل قومی و ایدئولوژیک هم که شده همواره باهم در جنگ ها شرکت کرده اند، این ادعا هم که طالبان پاکستانی از خاک افغانستان وارد پاکستان می شوند توسط افرادی تائید شده در حالیکه حکومت طالبان همواره آن را رد کرده است.  سلجوقی عنوان کرد: در عین حال رهبر طالبان در اظهاراتی تاکید کرده که نیروهای طالبان نباید در جنگ های خارجی ها شرکت کنند که این مساله نگرانی سران طالبان را از حضور نیروهایشان در چنین جنگ هایی نشان می دهد. پس به صورت کلی به نظر می رسد که تعدادی از افراد طالبان در جنگ ها علیه حکومت پاکستان و در قالب تی تی پی شرکت می کنند اما حکومت پاکستان باید در خصوص ادعای خود در این زمینه اسناد رسمی ارایه کند.

این کارشناس سیاسی در مورد اظهارات مولوی فضل الرحمان رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان مبنی بر اینکه ناامنی ها در پاکستان ارتباطی به افغانستان ندارد و خواستار استفاده از راهکارهای سیاسی به جای نیروی نظامی برای مقابله با تروریسم شده، یاد آور شد که مولوی فضل الرحمان در گذشته به طرق مختلف از طالبان افغانستان حمایت و در مجامع منطقه ای و بین المللی به نفع آنان صحبت کرده و به نوعی سخنگوی آنان بوده است، اکنون او منتقد سرسخت حکومت پاکستان است در حالیکه روابطش با طالبان افغانستان بهتر از گذشته است.

سلجوقی بیان کرد که این گفته های مولوی فضل الرحمان هم دقیق است که خیزش های نظامی درون پاکستان مربوط به اقداماتی است که حکومت پاکستان طی سال ها در این کشور انجام داده است، آن حکومت حتی مسبب ناآرامی های افغانستان هم بوده است، اما اینکه ناامنی های پاکستان ارتباطی به حکومت طالبان ندارد تا حدی چشم پوشی از واقعیت ها است.

وی اضافه کرد: هم نیروهای تحریک طالبان پاکستان و هم دیگر نیروهای مخالف دولت آن کشور می توانند در افغانستان زندگی کنند و رفت و آمد داشته باشند، مولوی فضل الرحمان هم بر این نظر است که حکومت پاکستان و حکومت طالبان باید مناسبات خود را با یکدیگر بهبود ببخشند و اعتمادسازی شود تا ناامنی های درون پاکستان از طریق مذاکره با حکومت طالبان در افغانستان فروکش کند.

 

کلیدواژه