عفو بین الملل: عاملان حمله اخیر بر شیعیان هزاره در دایکندی به دست قانون سپرده شوند
(last modified 1403-06-25T07:58:25+00:00 )
سنبله 25, 1403 12:28 Asia/Kabul
  • عفو بین الملل: عاملان حمله اخیر بر شیعیان هزاره در دایکندی به دست قانون سپرده شوند
    عفو بین الملل: عاملان حمله اخیر بر شیعیان هزاره در دایکندی به دست قانون سپرده شوند

سازمان عفو بین‌الملل حمله اخیر داعش بر شیعیان هزاره در مرز دایکندی و غور را «بی‌رحمانه» خوانده و آن را محکوم کرده است.

به گزارش رادیو دری، این سازمان با نشر بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته که این حمله نشان‌دهنده افزایش حملات «عمدی و برنامه‌ریزی شده» علیه هزاره ها در افغانستان زیر سلطه طالبان است.

عفو بین‌الملل تأکید کرده است که عاملان این حمله باید فوراً به دست عدالت سپرده شوند و اقدامات لازم برای محافظت از جامعه هزاره در کشور اتخاذ شود.

در بیانیه تصریح شده است: «کشتار اخیر غیرنظامیان هزاره یادآور هولناک دیگری از هزینه معافیت از مجازات در افغانستان و نیاز جامعه جهانی برای تلاش جهت ایجاد یک میکانیسم پاسخ‌گویی مستقل بین‌المللی برای رسیدگی به نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و جنایات تحت قوانین بین‌المللی است.»

گفتنی است که در پی حمله چهار روز پیش داعش بر موتر حامل شیعیان در مرز دایکندی و غور، ۱۴ تن کشته و شش تن دیگر زخمی شده بودند.

این حمله با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی روبه‌رو شده است.

پیش‌تر دیده‌بان حقوق بشر نیز در واکنش به این حمله گفته بود که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۷۰۰ شیعه هزاره در پی حملات داعش در افغانستان کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر از کشورهای که با طالبان تعامل دارند خواسته بود تا این گروه را به پاسخ‌گویی در مورد این حملات وادار کنند.

واکنش ها به حمله تروریستی در دایکندی/ طالبان حمله به غیرنظامیان را «وحشیانه» توصیف کرد

کلیدواژه