سنبله 26, 1403 13:51 Asia/Kabul
  • اصل وحدت ضرورت راهبردی امت اسلام است
    اصل وحدت ضرورت راهبردی امت اسلام است

دبیر شورای علما و نخبگان اهل سنت مهاجر افغانستانی مقیم مشهد گفت: اصل وحدت ضرورت راهبردی امت اسلام است و با توجه به شرایط کنونی و درگیری های رخ داده در سطح منطقه، به خصوص در غرب آسیا، نیاز است که مسلمانان در کنار همدیگر مقابل دشمن واحد قرار بگیرند.

مولوی محمد یعقوب نورزایی«سامانی» دبیر شورای عالی علما و نخبگان مهاجرین اهل سنت در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: واژه وحدت به معنای این است که همه مسلمانان در برابر دشمن صف واحدی را تشکیل دهند.

وی ضمن اشاره به لفظ امت در قرآن کریم افزود: امت به معنای این است که کسانی که پیرو حضرت محمد (ص) هستند باید دارای دو ویژگی باشند، اول اینکه بین خود با یکدیگر مهربان باشند و دوم با دشمنان خود سر سخت باشند.

این عالم اهل سنت افغانستانی افزود: با توجه به اینکه امسال غزه و قبله اول مسلمانان، تحت فشار است و چندین ماه مقاومت را سپری می کند، بیش از هر زمان دیگری نیاز است که تمامی کسانی که در سطح جهان هستند صدای امت مسلمان را به گوش جهان برسانند تا دشمن متوجه شود که میان مسلمین هیچ اختلافی وجود ندارد.

سامانی درباره مطلوب بودن نتایج وحدت میان مسلمانان، راهکارهای عملی را پیشنهاد کرد و گفت: شناخت مسلمانان از یکدیگر بسیار مهم است، و راه عملی وحدت این است که بر سر یک سفر دور هم جمع شویم و این تعامل و رفت آمد می تواند ما را به شناخت عملی نزدیک تر کنند. 

وی تصریح کرد: ما باید در مدارس خود، بخصوص در مدارس دینی و حوزه های علمیه درس هایی با عنوان امت پروری را آموزش بدهیم و امت محوری عملی داشته باشیم و صرفا به صحبت های تئوریک اکتفا نکنیم.

 دوازدهم ربیع الاول به روایتی سالروز ولادت حضرت محمد مصطفی (ص)، پیامبر گرامی اسلام (ص) و آغاز هفته وحدت است.

اهل سنت، دوازدهم ربیع الاول و شیعیان هفدهم این ماه را سالروز ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) میدانند.

حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که خود از منادیان وحدت در جهان اسلام بودند، از این مساله برای اتحاد و نزدیک شدن گروه‌های اسلامی استفاده کردند و فاصلۀ بین این دو تاریخ ( 12 تا 17 ربیع الاول) را «هفتۀ وحدت» نامگذاری کردند.

این هفته، فرصت مناسبی است تا ضرورت همبستگی و یکدلی جهان اسلام به ویژه در این زمان پُر از فتنه و آشوب، با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

اگرچه مسلمانان از مذاهب مختلف در برخی آراء و احکام اختلاف نظر دارند، اما دارای اشتراکهای متعدد همچون باور به خدای واحد، کتاب آسمانی، پیامبر و قبلۀ یکسان هستند.

کلیدواژه