متقی: طرح تاپی نماد تغییر مسیر منطقه به سمت همکاری و توسعه است
(last modified 1403-06-26T15:27:56+00:00 )
سنبله 26, 1403 19:57 Asia/Kabul
  • متقی: طرح تاپی نماد تغییر مسیر منطقه به سمت همکاری و توسعه است
    متقی: طرح تاپی نماد تغییر مسیر منطقه به سمت همکاری و توسعه است

سرپرست وزارت خارجه طالبان در جمع سفیران کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در کابل، طرح خط لوله گاز تاپی را نمادی از تغییر منطقه به سمت همکاری اقتصادی و توسعه دانست.

به گزارش رادیو دری؛ امیرخان متقی در ضیافت شامی با حضور سفیران مقیم کابل و نمایندگان شماری از نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای در «قصر استوری»، با اشاره به افتتاح طرح تاپی اضافه کرد: سیاست اقتصادمحور به نفع همه است و آغاز اجرای این طرح در خاک افغانستان، نشانه تغییر وضعیت منطقه از جنگ و رقابت به توسعه و همکاری است.

او افزود: برای عملی کردن این طرح در خاک افغانستان اراده‌ سیاسی محکمی داریم و امیدواریم که این طرح به مقصد نهایی‌اش برسد و هند و پاکستان نیز از مزایای آن بهره مند شوند.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همچنین گفت: به تمام مسائل دوجانبه و چندجانبه از زاویه‌ امنیتی نگاه کردن، راه‌حل نیست و فرصت‌های خوب اقتصادی موجود در افغانستان را ضایع می‌کند.

متقی از ارتقای روابط طالبان با کشورهای عربی خبر داد و تاکید کرد: طالبان تعامل مثبت و براساس احترام متقابل را با کشورهای منطقه و فرامنطقه خواستار است.

طرح انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تاپی) روز چهارشنبه گذشته با حضور رئیس کابینه طالبان و رهبر ملی ترکمنستان افتتاح شد.

بهره برداری طرح خط گاز تاپی در ترکمنستان

آغاز ساخت خط لوله گاز تاپی در خاک افغانستان از امروز

کلیدواژه