مردم افغانستان باید تاثیرات مثبت افزایش ارزش پول افغانی را در معیشت خود احساس کنند
(last modified 1403-07-22T11:48:14+00:00 )
میزان 22, 1403 16:18 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان باید تاثیرات مثبت افزایش ارزش پول افغانی را در معیشت خود احساس کنند

کارشناس اقتصادی افغانستانی تاکید کرد: افزایش ارزش پول افغانی در صورتی به نفع مردم افغانستان است که تاثیرات مثبت آن را در زندگی و معیشت خود احساس کنند.

دکتر عبدالهادی فرهنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در مورد اظهارات حسیب الله نوری سخنگوی بانک مرکزی افغانستان مبنی بر اینکه با گذشت هر روز افغانی (واحد پول افغانستان) باثبات تر و ارزش آن بیشتر می شود و حکومت با حفظ ثبات پول در تلاش ایجاد رفاه برای مردم است، اظهار کرد: چنین چیزی زمانی برای مردم ارزشمند است که تغییرات مثبت آن را در زندگی خود ببینند.  

وی عنوان کرد: یک عامل ثبات و بالا رفتن ارزش پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی کمک های خارجی است که به افغانستان ارسال می شود، عامل دیگر پول هایی است که اعضای خارج نشین خانواده ها برای اقارب خود می فرستند. آن ها نیز این پول ها را به پول افغانی تبدیل می کنند و در داخل افغانستان به مصرف می رسانند.

به گفته این کارشناس اقتصادی پول افغانی هم به صورت بی رویه چاپ نمی شود که تورم به بار آورد. به این ترتیب تقاضا برای پول افغانی بالا می رود و خودبخود ارزش آن افزایش می یابد، موضوع دیگر هم راه اندازی پروژه های میلیاردی به ویژه در بخش نفت و گاز است که مخصوصا در شمال افغانستان فعال شده و این مورد هم در بالا رفتن ارزش پول افغانی تاثیرگذار است.

فرهنگ در مورد جلوگیری از قاچاق ارزهای خارجی به ویژه دالر از افغانستان و تاثیر آن بر ثبات پولی که مقامات حکومت طالبان بر آن تاکید دارند هم گفت: اگر مسئولان در این زمینه جدی باشند به نفع اقتصاد افغانستان است اما هنوز ارز به طرق مختلف از افغانستان خارج می شود از طرف دیگر در صورتی که بانک ها سپرده های مردم را بازگردانند آنان به بانک ها اعتماد می کنند، پول هایی را که نزد خود دارند در بانک ها سرمایه گذاری می کنند و چرخش پولی زیاد می شود که باز هم به نفع افغانستان است.

این کارشناس اقتصادی در مورد بی تاثیر بودن افزایش ارزش پول افغانی در برابر دالر بر قیمت ها در بازار افغانستان هم گفت: افزایش ارزش پول افغانی باید تاثیرات مثبت روی کل بازار و کاهش قیمت ها داشته باشد، وقتی اقتصاد رو به بهبود می رود باید روی کاهش بیکاری هم تاثیر داشته باشد و زمینه کار برای مردم فراهم شود.

وی اضافه کرد: مسئولان حکومتی باید برنامه ریزی کنند تا افزایش ارزش پول افغانی و رشد اقتصادی تاثیر مثبت خود را روی زندگی و معیشت آنان داشته باشد و آن را احساس شود به عنوان مثال از طریق تعاونی ها و سوبسید مواد اولیه زندگی را در اختیار مردم قرار دهند تا رضایت آنان جلب شود.

 

کلیدواژه