ممنوعیت تهیه گزارش‌ تصویری از زنده‌جان‌ها در تخار و نگرانی رسانه‌ها
(last modified 1403-07-23T12:37:46+00:00 )
میزان 23, 1403 17:07 Asia/Kabul

در تخار به دستور اداره امر به معروف ثبت تصاویر، نقاشی از هرآنچه ذی‌روح است و تهیه و ترتیب گزارش تصویری از زنده‌جان‌ها حرام اعلام شده و این موضوع اصحاب رسانه را به شدت نگران کرده است.

به گزارش سمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، مولوی حبیب الله حنفی رئیس اداره امر بالمعروف در تخار می‌گوید: ثبت تصاویر، نقاشی از اشیای ذی‌روح و تهیه و ترتیب گزارش تصویری از زنده جان‌ها حرام است و هیچ کسی نباید به آن اقدام کند.

به گفته رئیس امر بالمعروف تخار، این حکم طبق ماده‌های ۱۷، ۲۱ و ۲۲ قانون توشیح شده‌ی رهبر نظام کنونی صادر شده و طبق این قانون، محتسبین امر بالمعروف در مرکز و ولایات مکلف بر تطبیق آن هستند.

این تصمیم حکومت محلی در تخار نگرانی عمیقی در خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها خلق کرده است.

شماری از خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در تخار می‌گویند: این قانون فقط در تخار بُعد اجرایی گرفته و در ولایات دیگر خبری از تطبیق آن نیست.

به گفته این خبرنگاران اگر قرار باشد تهیه گزارش تصویری از زنده جان‌ها در این ولایت به شکلی قطعی ممنوع شود در آن صورت آنان مجبورند که درِ رسانه خود را ببندند.

جان آغا امان زاده یکی از خبرنگاران می‌گوید: با این تصمیم حکومت محلی در تخار رسانه‌های محلی فلج و رسانه‌های ملی و بین‌المللی در خصوص اتفاقات این ولایت خالی از اطلاعات خواهد شد.

به گفته امان زاده، رسانه‌ها جدا از نقش اساسی که برای آگاهی مردم دارند وسیله‌ای برای نشر و پخش دستاوردهای حکومت نیز هستند و باید از آنها حمایت کرد.

حسین بشاش یکی دیگر از خبرنگاران تخار می‌گوید: تطبیق این قانون که در هیچ ولایتی دیگر حرفی از آن گفته نشده است روحیه کارمندان رسانه‌ای را می‌شکند و این امر باعث می‌شود که صدها تن شغلشان را از دست بدهند و ده‌ها رسانه نیز نشرات را متوقف نمایند.

این خبرنگار از ریاست امر بالمعروف و اطلاعات و فرهنگ تخار می‌خواهد که در تفاهم با هم رسانه‌ها را در حصه تطبیق آن مجزا نمایند.

در همین حال مسؤولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ تخار می‌گویند همه مکلف بر اطاعت از قانون می‌باشند.

آنان می گویند در تلاشند تا راهی برای مجزا ساختن رسانه‌ها از این قانون پیدا نمایند.

این قانون را که در آن از ممنوعیت به تصویر کشیدن ذی‌روحان بحث شده است اداره امر بالمعروف به ادارات دیگر در تخار ابلاغ کرده و اکنون اکثریت مطلق مسؤولان ادارات دولتی آماده مصاحبه تصویری یا ثبت تصویرشان به دست کارمندان رسانه‌ای نیستند.

به تازگی کمیته‌ای در تخار متشکل از اعضای پانزده اداره به ریاست والی مولوی عبیدالله امین‌زاده شکل گرفته تا در حصه چگونگی تطبیق آن قانون کارشان را آغاز نمایند.

اکنون دیده شود که نهادهای حامی رسانه‌ها در افغانستان نسبت به این تصمیم حکومت محلی تخار چه راهکاری می‌سنجد و این محدودیت را چگونه برطرف می‌سازد.

قطع نشرات تلویزیون دولتی در قندهار به دلیل «ممنوعیت تصویربرداری از زنده‌جان‌ها»

کلیدواژه