حوت 24, 1395 17:53 Asia/Kabul
  • ارائه دروس دانشگاه عربستان در ولایت «ننگرهار» به زبان‌های غیر ملی افغانستان

در ادامه تلاش‌های عربستان سعودی برای نفوذ در شرق افغانستان، این کشور در نظر گرفته است تا تمام دروس دینی دانشگاه اسلامی در ننگرهار به زبان‌ عربی ارائه شود.

به گزارش رادیو دری، کار ساخت سومین بزرگترین دانشگاه اسلامی با هزینه 500 میلیون دلاری از سوی عربستان در 15 کیلومتری حاشیه شهر جلال‌آباد جریان دارد.

این دانشگاه که در زمینی به وسعت 160 هکتار ساخته می‌شود و ظرفیت بیش از 10 هزار دانشجو را خواهد داشت کار ساخت دیوار محوطه آن رو به اتمام است.

هرچند که برخی از علمای افغان و نمایندگان پارلمان از تلاش‌ها برای ترویج وهابیت و افراط‌ گرایی در این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که هدف عربستان از تدریس به زبان عربی احتمالا به منظور استفاده از اساتید مورد نظر و یا اساتید سعودی می‌باشد.

از سوی هم ننگرهار محل اعمار این دانشگا در واقع خواستگاه افراد وابسته به داعش محسوب می‌گردد که یکی از پزشکان دخیل در حمله اخیر به بیمارستان نظامی سردارداود خان نیز از دانش‌آموختگان دانشگاه جلال‌آباد بوده است.

برخی از کارشناسان افغان معتقد هستند که عربستان سعودی برای ترویج افکار وهابیت و استحکام مواضع داعش از نظر عقیدتی  ساخت این دانشگاه بزرگ را در ولایت ننگرهار روی دست گرفته است، زیرا گروه‌های تکفیری در افغانستان جایگاهی بین مردم ندارند.

به منظور تسلط کامل عربستان براین دانشگاه و تحقق اهداف این کشور در افغانستان مدیریت و پرداخت مخارج این دانشگاه پس از اتمام ساخت نیز از سوی عربستان صورت می‌گیرد.

عربستان سعودی ماه گذشته نیز با هزینه صدها هزار دلار کتابخانه‌ای بزرگی را نیز در دارلعلوم «نجم‌المدارس» این ولایت به بهره برداری سپرد.

با این حال گفته می‌شود که وجود افراد وابسته به داعش در ننگرهار عامل توجه عربستان سعودی به این ولایت شده است زیرا در گذشته عربستان تقریبا در هیچ یک از ولایات افغانستان و حتی تمام افغانستان پروژ‌ه‌ای به ارزش 500 میلیون دلار روی دست نگرفته است.