ایران با ۱.۸میلیارد دالر صادرت بزرگترین شریک بازرگانی افغانستان/ حجم بازرگانی افغانستان و پاکستان در حال کاهش است
(last modified 1396-01-21T10:27:02+00:00 )
حمل 21, 1396 14:57 Asia/Kabul
  • ایران با ۱.۸میلیارد دالر صادرت بزرگترین شریک بازرگانی افغانستان/ حجم بازرگانی افغانستان و پاکستان در حال کاهش است

مقام‌های اتاق تجارت وصنایع افغانستان روز گذشته (یکشنبه) اعلام کردند که درسال گذشته ایران با صادرات کالاهایی به ارزش بیش از یک میلیاردو هشت صد میلیون دالر به افغانستان، بزرگترین شریک بازرگانی کشور بوده است.

به گزارش رادیو دری، آمارهای این اتاق نشان میدهند که دراین سال، حجم بازرگانی افغانستان وپاکستان با کاهش بیش ازیک میلیارد ودوصد میلیون دالر،به بیش از یک میلیارد دالر کاهش یافته است.

ازسویی هم وزارت تجارت وصنایع افغانستان می پذیرد که درحال حاضر به جز از پاکستان ،بسیاری ازکشورهای جهان تلاش دارند که روابط بازرگانی شان را با افغانستان گسترش دهند.

از سال هزار و سه صد و نود و دو به اینسو با آنکه  حجم بازرگانی افغانستان درحدود پنجاه درصد اُفت کرده است اما حجم بازرگانی این کشور با شماری از کشور ها به ویژه ایران بگونه چشم گیری افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای اتاق تجارت وصنایع افغانستان،  ازهشت میلیارد دالرحجم بازرگانی این کشوردرسال گذشته، ارزش حجم بازرگانی افغانستان وایران به حدود دومیلیارد دالر رسیده است.

بر اساس این گزارش، دراین سال ارزش حجم بازرگانی افغانستان وپاکستان به حدود یک میلیارد و سه صد میلیون دالر،ارزش حجم بازرگانی افغانستان وچین به حدود یک میلیارد دالر،ارزش حجم بازرگانی افغانستان وترکمنستان به هفت صد میلیون دالر و ارزش حجم بازرگانی افغانستان وقزاقستان به حدود پنج صد میلیون دالررسیده است.

عتیق الله نصرت  رئیس هیئت عامل اتاق تجارت وصنایع افغانستان در راین باره میگوید:" درحال حاضر بسیاری ازکشورهای منطقه آماده هستند که مواد مورد نیازبازارهای ما را صادر کنند وحتی با سب سایدی مواد خوراکی را به افغانستان بفروشند."

ازسویی هم وزارت تجارت وصنایع افغانستان میگوید که به علت مشکل تراشی های پاکستان بر سر ترانزیت وبازرگانی دو کشور،ارزش حجم بازرگانی افغانستان و پاکستان به گونه روزافزون در حال کاهش است.

آنان میگویند که درحال حاضر محصولات وارداتی پاکستان دربازارهای افغانستان، جاگزین میشوند .

در این حال، مسافر قوقندی  سخنگوی وزارت تجارت وصنایع افغانستان در این باره میگوید:" ما همواره تلاش کردیم که خرید کالاهای خود را از چند کشورانجام دهیم تا به یک یا  دو کشور وابسته نباشیم ."

پاکستان دوماه پیش گذرگاه هایش را بروی ترانزیت وبازرگانی با افغانستان بست وبه گفته مسوولان اتاق تجارت وصنایع،اینکارزمینه را برای گسترش روابط بازرگانی افغانستان با دیگر کشورهای جهان مانند،ایران،کشورهای آسیای میانه ، ترکیه وهند فراهم ساخته است.

شماری ازآگاهان میگویند که پاکستان با اینکار زیان بزرگی به روابط بازرگانی اش با افغانستان وآسیای میانه وارد ساخته است.