ثور 17, 1396 16:35 Asia/Kabul
  • در نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و افغانستان ؛ ظریف: تروریست خوب و بد نداریم/ربانی: باید هماهنگ علیه تروریسم بجنگیم

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک با همتای افغانستانی خود گفت: از حمایت‌هایی که افغانستان از ایران در مجامع بین الملل داشته تشکر می‌کنم و به مردم افغانستان وعده می‌دهم که در تمام عرصه‌های بین الملل همراه آنها باشیم.

کنفرانس خبری مشترک وزرای امور خارجه افغانستان و ایران امروز یکشنبه در کابل برگزار شد.

«صلاح‌الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان در این نشست،ضمن خوش‌آمدگویی به «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی‌اش گفت: افغانستان و ایران فراتر از رابطه همسایگی، پیوند مشترک دینی، فرهنگی و سیاسی به اندازه تاریخ ۲ کشور دارند.

ربانی افزود: به همین دلیل، دولت‌های کنونی هر ۲ کشور خود را ملزم می‌دانند تا منافع سیاسی، اقتصادی، امنیتی خویش در سطح منطقه را نیز در پرتو همین پیوندهای تاریخی تعریف و پیگیری کنند.

جهان اسلام به تعریف جامع از مبارزه با تروریسم برسد

وی با اشاره به نشست امروز خود با وزیر امور خارجه ایران، تصریح کرد: در نشستی که امروز داشتیم روی نکات مهمی از جمله مبارزه علیه تروریسم و افراطی‌گرایی، گسترش و تقویت روابط بین ۲ کشور و بخصوص همکاری های اقتصادی در بخش‌های مختلف صحبت‌هایی صورت گرفت.

وزیر امور خارجه افغانستان ادامه داد: در گامِ نخست، تروریسم و افراطی‌گرایی خشونت طلبی، از دید هر ۲ کشور، صلح و امنیت منطقه و جهان را تهدید می کند. همانگونه که افغانستان باور و اذعان دارد،  ایران نیز تأکید دارد که باید همه کشورهای اسلامی و سازمان های جهان اسلام ضد تروریست‌ها و افراطی‌گرایی خشونت‌طلبی، به طور مشترک و هماهنگ مبارزه کنند.

ربانی گفت: مبارزه کنونی جهانی ضد تروریسم هنگامی موفق خواهد بود که بیشتر از دیگر کشورها، جهان اسلام به یک تعریف جامع از تروریسم دست یابد و همه کشورهای اسلامی در برابر گروه های افراطی‌گرای خشونت طلبی، بدون تفکیک آنها به خوب و بد، به طور  هماهنگ مبارزه کنند.

وی بیشترین آسیب افراطی‌گرایی و خشونت طلبی را متوجه جوامع اسلامی دانست و گفت: یکی از مراکز اصلی اقدامات گروه‌های تروریستی، منطقه ما است و همگی به یاد داریم که چند روز بعد از حمله تروریستی به ارتش  209 شاهین در بلخ، شماری از نیروهای مرزی ایران نیز توسط تروریست‌های شرارت پیشه، به شهادت رسیدند.

ریشه سازماندهی حوادث تروریستی ایران و افغانستان مشترک است

وزیر امور خارجه افغانستان افزود: ریشه و محل سازماندهی هردو حادثه تروریستی، بیرون از مرزهای هر ۲ کشور بود و مخفیگاه‌های سازمان دهندگان هردو حادثه تروریستی، مشترک است.

ربانی بیان کرد: به همین دلیل افغانستان از دیگر کشورهای منطقه می‌خواهد که همگی برای خشکاندن ریشه های اصلی و منابع حمایت و تجهیز گروه‌های تروریستی کار کنیم.

وی گفت: افغانستان باور دارد که اگر با آوردن فشار بر حامیان این گروه‌های تروریستی، مخفیگاه‌های آن‌ها را در سطح منطقه نابود نکنیم، شاهد امنیت پایدار در منطقه نخواهیم بود.

وزیر امور خارجه افغانستان گفت:  پیام ما این است تا هنگامی که دولت‌ها در مقابل تهدیدهای تروریستی با یکدیگر همکاری امنیتی نکنند، گزینه‌های دیگر مشمول روابط بیرون از چارچوب دولت‌ها، ما را در برابر این تهدیدها وقایع نمی‌کند.

ربانی افزود: در کنار بحث‌هایی که پیرامون تهدیدهای کهنه و جدید امنیتی در سطح منطقه از جمله  طالبان و داعش داشتیم، موضوع دیگری که بران تاکید صورت گرفت ، ضرورت گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و ترانزیتی بین ۲ کشور است.

افغانستان و ایران می‌توانند چهار راه تجارت و ترانزیت منطقه باشند

وی با اشاره به موضوع  اقتصادی و تجارتی، افغانستان گفت: افغانستان چهارمین شریک تجارتی ایران است و ما می‌توانیم چهار راه تجارت و ترانزیت منطقه باشیم.

وزیر امور خارجه افغانستان افزود: تا کنون هر ۲ کشور، همکاری‌های خوبی در زمینه تجارت و ترانزیت داشته اند که امضای توافقنامه ترانزیتی بندر چابهار و احداث خط آهن خواف – هرات توسط  ایران، نمونه واضح این همکاری بوده و در پی آ ن هستیم که این همکاری‌ها بیشتر از پیش گسترش یابد.

ربانی در پایان خاطرنشان کرد: در کنار این صحبت‌ها در مورد مسایل مربوط به مهاجرین و همچنان گسترش همکاری‌هـای کنسولی بین ۲ کشور نیز بحث های صورت گرفت و جا دارد که از دولت و ملت ایران به خاطر میزبانی از میلیون‌ها شهروند مهاجر افغانستان طی چند دهه اخیر،قدردانی کنیم.

ظریف: ایران و افغانستان در منطقه خطرناکی حضور دارند

در ادامه این نشست خبری «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز گفت:  از دولت و مردم خوب همسایه‌مان افغانستان به خاطر مهمان نوازی از ما تشکر می کنم.

وی گفت: اقدامات تروریستی اخیر علیه مردم افغانستان را محکوم کرده و با خانواده های آنها ابراز همدردی می کنیم.

ظریف افزود: ما و افغانستان در منطقه خطرناکی حضور داریم که به دلیل حرکت بیگانگان دست خوش حرکت‌های افراطی شده و همچنان تلاش‌هایی برای این اقدامات در حال صورت گیری است. اما این خشونت‌ها دامنگیر کسانی می شود که به این خشونت ها دامن زدند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما نیاز داریم بدون تمایز بین گروه‌های خشونت طلب و افراط‌گرایان و کسانی که برای تامین منافع مالی خود از تروریست حمایت کرده و از مردم منطقه با توزیع مواد مخدر قربانی می گیرند برای مقابله با هم همکاری کنیم.

ظریف گفت: همکاری افغانستان و ایران در بخش امنیت و مبارزه با مواد مخدر به نفع دو کشور خواهد بود. ایران و افغانستان زمینه‌های همکاری مشترک زیادی دارند. خوشحالیم که هزاران دانش آموز افغانستانی در مدارس  ایران تحصیل می‌کنند.

وی با اشاره به تحصیل نزدیک به 17 هزار دانشجوی افغانستانی در دانشگاه‌های ایران،‌ خاطرنشان کرد: برای قانونمند شدن حضور مهاجران افغان در ایران با هم بیشتر همکاری کنیم.

وزیر خارجه ایران با اشاره به همکاری‌های بین المللی خاطرنشان کرد:  از حمایت‌هایی که افغانستان از ایران در مجامع بین الملل داشته تشکر می کنم و به مردم افغانستان وعده می دهم که در تمام عرصه‌های بین الملل همراه آنها باشیم. خوشحالیم که در شکل‌گیری افغانستان جدید نقش داشتیم و در آینده این کشور نیز در کنار مردم و دولت افغانستان خواهیم بود.

برای قانونمند شدن حضور مهاجرین در ایران همکاری می‌کنیم

ظریف در پایان ابراز امیدواری کرد در این سفر مسیر خوبی را در برنامه های پیش رو ترسیم کرده و مسیر خوبی را برای برنامه های آینده هموار کنیم.