آغاز دور دوم کمپاین واکسن فلج کودکان در غرب افغانستان و نگرانی های موجود
(last modified 1396-02-25T13:44:48+00:00 )
ثور 25, 1396 18:14 Asia/Kabul

به گزارش خبرنگار رادیو دری، دور دوم کمپاین واکسن فلج کودکان درغرب افغانستان در حالی آغاز شده که هنوز هم مردم  نگران فعالیت‌های ضد دولتی طالبان هستند و این تحرکات را تهدیدی جدی در برابر اجرایی شدن این کارزار می‌دانند.

در همین حال مسئولان محلی در این حوزه از کشور تاکید کردند: باید به هرنحو ممکن کودکان زیر سن 5 سال در سراسر ولایت‌های هرات، غور، فراه ، نیمروزو بادغیس در برابر فلج کودکان واکسین شوند.

قرار است در 4 ولایت هرات، نیمروز، بادغیس و غور بیش از 1 میلیون  کودک واکسین شوند.

«آصف کبیر» معاون صحت عامه ولایت هرات ضمن بیان اینکه قرار است در این ولایت 650 هزار کودک در مقابل این مرض مهلک در 5 روز آینده واکسین شوند، گفت:  در هرات مانعی بر سر راه اجرایی شدن این کمپاین وجود ندارد و تیم ‌های واکسین حتی در دورترین نقاط هرات برای واکسین کودکان خواهند رفت.

«نوراحمد حیدری» عضو شورای ولایتی هرات ضمن اینکه از خانواده‌ها خواست تا کودکانشان را در هر وضعیتی که هستند حتما در برابر فلج کودکان واکسینه کنند، گفت: مردم در شهر و ولسوالی‌های هرات همکار صحت عامه هستند و در روزهای برگزاری این کمپاین از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

«آصف رحیمی» والی هرات نیز از اجرایی شدن این دوره از واکسن پولیو در ولایت هرات حمایت کرده و تاکید کرده‌است هیچ مشکلی در برابر رضاکاران صحی به دلیل رساندن واکسین به روستاهای دورافتاده وجود ندارد.

والی هرات از رهبران قومی و افراد بانفوذ محلی خواسته‌است تا بخاطر هرچه بهتر برگزار شدن این کمپاین با مسئولان صحت عامه همکاری کنند.

هم زمان با ولایت هرات در ولایت‌های غور ، بادغیس و نیمروز نیز این کمپاین آغاز شده‌ است.

مسئولان محلی در ولایت کوهستانی غور گفته‌اند هنوزهم تهدیدات در برخی نقاط این ولایت کودکان را از واکسین پولیو محروم ساخته‌ است.

«عبدالحی خطیبی» سخنگوی والی غور با اشاره بر اینکه در این دوره  قرار است 324 هزار کودک زیر سن 5 سال در این ولایت واکسین شوند، گفت: در مناطق تحت کنترل افراد داعش در شمال فیروزکوه مرکز این ولایت و منطقه‌ی «سیاه‌چوب» ولسوالی دولینه به دلیل افزایش ناامنی‌ها کودکان از این واکسین محروم ماندند.

در ولایت جنوب غربی نیمروز هم قرار است تا 104 هزار کودک ظرف 5 روز آینده واکسن فلج کودکان را دریافت کنند.

«احمدعرب» سخنگوی والی نیمروز به رادیودری گفت: مقام‌های محلی تمام توانشان را به خرج می‌دهند تا حتی یک کودک در دورترین نقطه‌ی این ولایت از واکسن بی بهره نماند.

عرب با اشاره بر اینکه مردم ولایت نیمروز با دولت و مسئولان محلی کاملا همکار هستند، گفت: نیمروز ولایتی‌است که یک مورد فلج کودکان در آن دیده نشده‌ است.

در همین حال «ظاهر بهاند» ، سخنگوی والی بادغیس نیز گفته که کمپاین واکسن فلج کودکان در این ولایت امروز دوشنبه آغاز شده و قرار است تا سه روز دیگر ادامه داشته باشد.

بهاند به رادیودری گفت: قرار است در این کمپاین 190 هزار کودک توسط 800 تن از رضاکاران در سرتاسر ولایت بادغیس واکسین پولیو شوند.

در گذشته نیز کارزار واکسن فلج کودکان در غرب افغانستان نسبت به حضور تفنگداران مخالف دولت بخوبی اجرا نمی‌شد و گاها در روستاهایی که در کنترل نیروهای طالبان بود کودکان زیادی از این واکسن بی بهره می‌ماندند.

اما در این دوره دولت افغانستان عزم خودرا جزم کرده تا به هر طریق ممکن کودکی در گوشه‌ای از کشور از واکسن پولیو محروم نماند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.