سرطان 24, 1396 10:56 Asia/Kabul
  • رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل :جامعه جهانی از خدمات ایران برای پناهندگان افغان بی‌اطلاع است

رئیس دفتر سازمان ملل در تهران گفت: جامعه بین المللی به اندازه کافی خدمات ایران به مهاجران آگاه نیستند و یکی از اهداف ما این است که این اطلاع رسانی را انجام دهیم تا کشورهای مختلف در جریان وضعیت پناهندگان قرار گیرند.

به گزارش رادیو دری به نقل از فارس، سفرا و نمایندگان بیش از 13 کشور جهان با حضور در ولایت خراسان رضوی از نزدیک وضعیت مهاجران افغانستانی در این ولایت را مورد بررسی قرار دادند.

«سیوانکا داناپالا» رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در تهران، در گفت و گو با خبرنگار فارس نتایج این دیدارها را تشریح کرد و گفت: ما از مرز دوغارون و مهمانشهر تربت جام و همچنین از برخی از مراکزی که مهاجران افغانستانی در آنجا به فعالیت مشغول هستند، بازدید کردیم.

وی افزود: همچنین سفرا و نمایندگان کشورها نشستی با نمایندگان مهاجران افغانستانی در اداره کل امور اتباع مهاجران خارجی خراسان رضوی داشتند و طی ملاقات و رایزنی‌هایی که با محمدی فر مدیر کل اتباع خارجی در ایران و محمد عجمی مدیر کل اتباع خارجی خراسان رضوی داشتیم، در جریان فعالیت ایران برای پناهدگان قرار گرفتیم.

رئیس دفتر سازمان ملل در تهران در مورد هدف از سفر این هیات به خراسان رضوی خاطرنشان کرد: هدف ما از این بازدید این بود تا از خدمات جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان در این استان آگاه شویم.

وی تصریح کرد: جامعه بین المللی به اندازه کافی از این خدمات آگاه نیستند و یکی از اهداف ما این است که این اطلاع رسانی را انجام دهیم  تا کشورهای مختلف در جریان وضعیت پناهندگان قرار گیرند.

سیوانکا داناپالا در ادامه گفت: یکی از فعالیت‌های سازمان ملل در ایران این است که نمایندگان دولت های مختلف را که سفرای سفارتخانه ها هستند به  استان های مهاجر پذیر دعوت و خدماتی که برای پناهندگان انجام می‌شود را به آنها نشان می‌دهیم و هر 6 ماه یکبار به استان هایی که پناهنده بیشتری دارد سفر می‌کنیم  و این بار هم به خراسان رضوی و مشهد آمدیم.

وی افزود: در این سفر نمایندگان کشورهای افغانستان، اتریش، بلژیک، اندونزی، استرالیا، جمهوری چک،کره، مکزیک، هلند، پاکستان، سوئیس، اسلواکی و ژاپن و همچنین یک هیات بلند پایه  نمایندگان بعضی از دفاتر سازمان ملل، مانند دفتر سازمان بین المللی مهاجرت و سازمان تغذیه غذا ما را همراهی کردند.

این مسئول سازمان ملل در ایران خاطرنشان کرد: اشخاصی که به عنوان نمایندگان کشورها در این سفر حضور داشتند، جزء کشورهای کمک کننده هستند که به صورت مالی به پناهندگان داخل ایران کمک می‌کنند.

وی گفت: البته بعضی از این کشورها جزء کمک کننده ها نیستند و برای آشنایی آمده‌اند و هدف اصلی ما هم همین است که آشنایی پیدا کنند تا در مذاکرات بعدی بتوانیم از این ها کمک هایی را دریافت کنیم.

وی در مورد خدمات ایران به پناهندگان نیز گفت: از خدماتی که به پناهندگان می‌شود بسیار راضی هستیم، ایران در حد توان خود و یا حتی بیشتر از آن به پناهندگان کمک می‌کند.

وی در مورد عمده مشکلات پناهندگان افزود: حتما مشکلاتی وجود دارد و باید کمک شود و ما هم سعی خود را می‌کنیم تا به اینها بتوانیم کمک بهتری کنیم و قطعا یکی از مشکلات هزینه‌های درمانی است که به همین دلیل هم به این موضوع توجه ویژه ای کرده ایم.

 سیوانکا داناپالا تاکید کرد: دولت ایران هم با نگاه مثبت برای رفع مشکلات درمانی مهاجران قدم جلو گذاشته و با همکاری هم طرح بیمه سلامت را برای پناهندگان فعال کرده ایم تا بخشی از مشکلات آن ها بر طرف شود.

وی در ادامه افزود: یکی دیگر از مراکز مورد بازید ما، خدمت رسانی به پناهندگان معلول بود که اینگونه مراکز باید حمایت شوند چون خدمات ارزنده ای ارائه می‌دهند و خود پناهندگان در آن مشغول هستند.

این مقام سازمان ملل در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که برای پناهندگان مطرح است، بحث هویت و تابعیت آنها است، زیرا در حال حاضر نسل سوم مردم افغانستان در ایران به دنیا آمده‌اند و در همینجا زندگی کردند، شاید بحث تابعیت برای آنها سوال برانگیز باشد و باید به آنها کمک کرد تا با کشور و فرهنگ خودشان آشنا شده و اطلاعات بیشتری در مورد کشور خود داشته باشند.

وی افزود: کمیساریا کاری را به تنهایی انجام نمی دهد و تمام فعالیت با همکاری دولت ایران است.