تقدیر وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان از تلاشهای ایران در توانمند سازی کارآموزان افغان
(last modified 1396-04-25T14:22:47+00:00 )
سرطان 25, 1396 18:52 Asia/Kabul

وزیر کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان در سفر به ولایت هرات ضمن بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای ایران-افغانستان از تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل شکوفایی اقتصادی و توانمند سازی کارآموزان تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، فیض الله ذکی، با بیان اینکه همکاری های فی مابین 2 کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان و روابط نیک این 2 کشور در طول سال های اخیر باعث شده تا روابط بسیار خوبی در سطوح مختلف وجود داشته باشد، از فعالیت های صورت گرفته از سوی کشور جمهوری اسلامی ایران در جهت پیشرفت افغانستان ابراز سپاس و امتنان کرد.

ذکی با ابراز امتنان ازمیزبانی مهربانانه‌ جمهوری اسلامی ایران از میلیون ها مهاجر افغان در این کشور،  فراگیری حرفه و فن  توسط کارآموزان را با ارزش و اهمیت دانست و از جوانان و نوجوانانی که به منظور آموختن حرفه‌های مختلف در این مرکز مشغول کار هستند خواست تا به بهترین نحو ممکن از امکانات فراهم شده دراین مرکز استفاده کرده و با بالاترین سطح از این مرکز فارغ شوند.

وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان همچنین از فعالیت های انجام گرفته در مرکز فنی و حرفه ای افغان – ایران و تلاش‌های نتیجه بخش انجام گرفته از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) در شهر کابل و سایر ولایات را نیز کارا و مثمر ثمر خواند.

این وزیر کابینه افغانستان گفت، در اولین فرصت ممکن دیداری با آقای ربیعی وزیر محترم کار و امور اجتماعی دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت تا هر چه بهتر و بیشتر از ظرفیت های آموزشی و تجربیات ایران در زمینه های آموزشی و فرهنگی در افغانستان استفاده شود.

در ادامه علی اکبر بابا کنسول درجه یک سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات حضور وزیر کار دولت افغانستان در مرکز فنی و حرفه‌ای را با اهمیت توصیف کرد و گفت، 2 کشور اسلامی افغانستان و ایران که اشتراک زبانی و فرهنگی زیادی دارند در طول این چند سال همکاری های زیادی را در زمینه های مختلف انجام داده اند .

وی ضمن یادآوری فعالیت های صورت گرفته از جانب جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و خصوصا در منطقه غرب  کشور در بخش های راه سازی و خط آهن و ایجاد سهولت ها برای تجار ملی افغانستان و همچنین ارائه خدمات صدور ویزا به مردم افغانستان  متذکر شد که تکمیل پروژه خط آهن باعث پیشرفت زیادی در اقتصاد و تجارت افغانستان میشود و این کشور را به بازار های تجاری و اقتصادی مهم دنیا وصل خواهد کرد.

آقای بابا با اشاره بر اینکه هم اکنون بیش از 3 میلیون مهاجر افغانستانی در کشور ایران اقامت دارند که با استفاده از رافت اسلامی در جامعه ایران همانند یک شهروند زندگی میکنند و از کلیه امکانات رفاهی مستفید میگردند، افزود، بر خلاف سایر کشور ها که پناهندگان در کمپ ها و اردوگاه ها نگهداری می‌شوند، مسئولان ایران اسلامی به برادران و خواهران افغانستانی اجازه داده‌ است در هر نقطه‌ای از این کشور راحت و مسالمت آمیز زندگی کنند.

این دیپلمات ایران در هرات تصریح کرد هم اکنون در حدود 500 هزار دانش آموز و دانشجوی افغانستانی در ایران مشغول به تحصیل هستند که بر اساس اسناد 420 هزار تن از آنان دانش آموز هستند و  بصورت رایگان مشغول به تحصیل می‌باشند.

کنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات خاطرنشان کرد،  دولت جمهوری اسلامی ایران نه تنها در داخل کشور به مهاجرین خدمات رفاهی ارائه میدهد بلکه در افغاستان نیز پروژه هایی متعددی انجام داده و یا در دست انجام دارد که می توان به مراکز فنی و حرفه ای در ولایات مختلف افغانستان، کلینیک های مجهز در شهر های مختلف افغانستان مانند کابل , هرات و مزار شریف که خدمات درمانی به مردم ارائه میکنند اشاره کرد.

وی همچنین به انتقال برق و فروش آن به ولایات همجوار با جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اشاره داشت که باعث رفاه عمومی و ایجاد آسایش برای مردم این کشور و هم تامین برق بخش صنعت و تولید این ولایت شده‌ است.

آقای بابا در بخشی از صحبت‌هایش گفت،  جمهوری اسلامی ایران علیرغم آنکه با معضل کم آبی روبروست هم اکنون با اتصال آب لوله کشی شهری به ولایت نیمروز , مردم این ولایت افغانستان را نیز از نعمت آب آشامیدنی بهداشتی برخوردار کرده‌ است.

گفتنی است برگزاری 3 دوره آموزشی در سال و فارغ شدن بین 1000 تا 1500 کارآموز در رشته های مختلف از دستاوردهای این مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای است که با استقبال مردم ولایت هرات روبرو شده‌است.

هم اکنون آقایان در 6 رشته کامپیوتر ,حسابداری ,تعمیروسایط نقلیه ,  لوله کشی ,برق صنعتی و برق ساختمان و خانم ها در 4 رشته کمپیوتر , خیاطی , سوادآموزی وآموزش قرآن کریم مشغول فراگیری حرفه در این مرکز  هستند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.