سرطان 23, 1395 13:14 Asia/Kabul
  • تاکید بر عملی شدن وعده های اعضای ناتو به افغانستان

در صورتی که وعده های داده شده از سوی اعضای سازمان ناتو به افغانستان عملی و برنامه ها در این کشور درست مدیریت شود می توان به بهبود اوضاع افغانستان امیدوار بود.

کارشناس افغان گفت: در صورتی که وعده های داده شده از سوی اعضای سازمان ناتو به افغانستان عملی و برنامه ها در این کشور درست مدیریت شود می توان به بهبود اوضاع افغانستان امیدوار بود.

عباس حسن زاده در گفتگو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به نشست ناتو و وعده کمک سالانه پنج میلیارد دالر به افغانستان بویژ] در بخش نظامی تا سال 2020 میلادی اظهار داشت: استقبال اعضای ناتو از ادامه کمک ها به افغانستان در اجلاس این سازمان در وارسا (ورشو) بسیار خوب بود اما آنچه برای افغانستان مهم است انجام تعهدات، نتیجه کار و استفاده ای است که می تواند از این کمک ها داشته باشد.

وی افزود: یکی از مسایل چالش آفرین در افغانستان وجود فساد اداری گسترده است که کشورهای کمک کننده تاکید زیادی بر مبارزه با آن دارند اما در این نشست بیشتر تلاش بر این بود که برای تبلیغات عملکرد ناتو زمینه سازی شود و برای سیاستگذاری تحویل و استفاده از کمک ها بویژه در بخش نظامی هم تلاش هایی انجام شد.

به گفته ی این کارشناس افغان اگر وعده های کمکی که از سوی اعضای ناتو به افغانستان داده شده در حد حرف باقی نماند و عملی شود تاثیرات خوبی خواهد داشت. از سوی دیگر برگزاری چنین نشست هایی از لحاظ روانی هم روی کسانی که در افغانستان مشکل آفرینی می کنند تاثیرگذار است. چنانچه فشارهایی بر پاکستان وارد می شود که در مقابله با تروریست ها جدی باشد.

وی همچنان خاطرنشان کرد: اگر این وعده ها عملی نشود کار برای حکومت افغانستان دشوار می شود و این حکومت با فشارهای زیاد داخلی و خارجی مواجه خواهد شد.

حسن زاده یادآور شد که در ابتدای حضور خارجی ها در افغانستان کمک های زیادی به این کشور شد اما مصارف این کمک ها را هم، بیشتر خارجی ها به عهده گرفتند و زمینه های فساد نیز بوجود آمد و بسیاری از مبالغی که باید برای بازسازی و امنیت افغانستان مصرف می شد دوباره به کشورهای خارجی بازگردانده شد.

این کارشناس سیاسی-فرهنگی گفت: خارجی ها فساد اداری و مالی گسترده ای را در افغانستان ایجاد کردند اما برخی از افغان های دست اندرکار دریافت و مصرف این کمک ها هم دچار فساد شدند و این فساد در برخی از وزارتخانه ها و ادارات افغانستان بیشتر به چشم می خورد که در نتیجه ضربات سخت اقتصادی به این کشور وارد شد.

وی اضافه کرد: به هر صورت اگر کشورهای کمک کننده به افغانستان به وعده های خود پایبند باشند و مصرف کمک ها هم درست مدیریت شود می توان به بهبود وضعیت امنیتی و اقتصادی در این کشور امیدوار بود.

کلیدواژه