میزان 04, 1396 15:48 Asia/Kabul
  • نشست وزرای خارجه آسیای مرکزی و آمریکا با موضوع افغانستان در نیویورک برگزار شد

نشست نوبتی С5+1 وزرای خارجه 5 کشور آسیای مرکزی با وزیر خارجه آمریکا در مورد همکاری‌های مشترک و وضعیت منطقه از جمله افغانستان بدون حضور وزیر خارجه ترکمنستان در «نیویورک» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس،دیدار منظم وزرای خارجه کشورهای پنجگانه آسیای مرکزی و آمریکا در «نیویورک» در قالب «C5 + 1» بدون حضور وزیر خارجه ترکمنستان برگزار شد.

«آق سلطان آتایوا» نماینده دائم ترکمنستان در مقر سازمان ملل از طرف این کشور در نشست مذکور در نیویورک حضور داشت.

وزرای خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و نماینده ترکمنستان در سازمان ملل و وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست یک روزه در مورد برنامه‌های مشترک اقتصادی، زیست محیطی، امنیتی و در افغانستان تبادل نظر کردند.

در این نشست طرفین مسائل مربوط به امنیت منطقه، مبارزه با تروریسم، همکاری اقتصادی، همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست و انرژی را مورد بحث قرار دادند و دیدگاه‌های مربوط به آینده در قالب C5 + 1 را بررسی کردند.

در این گزارش به دلیل عدم حضور «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان در نشست مذکور وزرای امور خارجه کشورهای آسیایی مرکزی و آمریکا در نیویورک اشاره‌ای نشده‌است.

به نظر کارشناسان منطقه برگزاری جلسه گروه جدید گفتمان «واشنگتن» با 5 کشورهای آسیای مرکزی در حالی است که آمریکا به دنبال فروپاشی شوروی و یک قطبی شدن جهان و طرح نظم نوین جهانی توسط کاخ سفید، به منظور رفع نگرانی از احیای مجدد یک قطب دیگر، تضعیف هر چه بیشتر روسیه را در برنامه استراتژیک خود قرار داده است.

از دلایل دیگر حضور آمریکا در این منطقه، گسترش نفوذ خود در آسیای مرکزی و همچنین کنترل روسیه و چین می‌باشد.