عقرب 01, 1396 18:30 Asia/Kabul
  • سرکنسول ایران در هرات: ایران تسهیلات بیشتری را برای بازرگانان افغانستان فراهم می‌کند

سرکنسول ایران در هرات، گفت: پس از این تسهیلات بیشتری در امر مبادلات تجاری و اقتصادی بین ۲ طرف ایران و افغانستان صورت خواهد گرفت.

 در دیدار مسوولان سرکنسولگری ایران در هرات با روسای اصناف در هرات از این پس ایجاد سهولت‌ها در بخش‌های تجاری و اقتصادی می‌تواند سطح مبادلات تجاری را بالا برده و ضمن اشتغالزایی ایجاد درآمدزایی کند.

محمود افخمی رشیدی سرکنسول ایران  در هرات در این نشست گفت: این نشست به منظور روشن شدن چالش‌های فرآروی بازرگانان و اصناف مختلف برپا شده و قرار است تا موانع موجود برطرف شود.

وی افزود: مهمترین موانع در امر سرمایه گذاری و تبادلات اقتصادی، مشکلات گمرکی، ازبین رفتن زیر ساخت‌ها از جمله جاده‌ها، برق و دیگر موارد و رقابت‌های ناسالم که از سوی برخی‌ها صورت می‌گیرد که این چالش‌ها سبب شده تا توسعه روابط تجاری و بازرگانی به کندی شکل بگیرد و نتوان کارهای بزرگتری را انجام داد.

افخمی  خاطرنشان کرد:  باید در تمام عرصه های تجاری و بازرگانی همکاری‌ها دوجانبه باشد و  ایران ضمن تعهد، آمادگی این را دارد که سهولت‌های بیشتری را فراهم آورد.

وی گفت: بخش‌های اقتصادی تا علمی – درمانی و صنعتی می‌تواند با همکاری‌های همه جانبه، از جانب ایران توسعه پیداکند.

دیپلمات ایران در هرات گفت: یکی دیگر از کارهای مفید و مطلوبی که توانسته تاثیرات خوبی را در روابط اقتصادی دو طرف برجای بگذارد، ایجاد کارگروه‌ها و کمیته‌های مشترک بین ۲ کشور و به خصوص ولایت‌های هرات و خراسان رضوی است که در آینده می‌تواند تا همکاری‌ها را افزایش داده و به سطح روابط کمک می‌کند.

وی افزود:  بندر چابهار، یکی از مهمترین طرح‌های گسترش اقتصادی برای افغانستان است که با همکاری ایران، افغانستان را به آب‌های آزاد می‌رساند و گفت: نتنها این بندر بلکه راه آهن خواف - هرات تحول عمده‌ای را در زندگی مردم افغانستان ایجاد می‌کند.

 سعد خطیبی رئیس اتاق بازرگانی هرات از  ایران خواست تا در بخش چالش‌های گمرکی در داخل ایران، توجه و همکاری لازم صورت گیرد و گفت: تجارت در افغانستان در حال حاضر بیشتر با مشکل نا‌امنی روبرو است و این پدیده سبب شده تا توسعه و گسترش اقتصادی با موانع بزرگی روبرو شود.

وی افزود: در چنین شرایطی ایجاب می‌کند که طرف‌های ایرانی با همکاری‌های خود، به رشد اقتصاد افغانستان کمک برساند.

حمید الله خادم مسوول اتاق صنایع و معادن هرات از همکاری‌های کنسولگری ایران در هرات قدردانی کرد و گفت: با سهولت‌های به وجود آمده از سوی ایران، می‌توان که بهتر از گذشته روی توسعه اقتصاد هرات امیدوار بود.

 در این نشست مسوولان اتحادیه های مختلف مانند پزشکان، تاجران جوان، زرگران، قالی فروشان و دیگر اصناف مشکلات خود را مطرح کرده که با پاسخ مثبت مسوولان سرکنسولگری در امر حل آن روبرو شدند.

در این نشست، مسئولان اصناف مختلفی از جمله پزشکان ، تاجران جوان، زرگران، قالی فروشان و دیگر صنف‌ها، مشکلات خود را مطرح کرده که با پاسخ مثبت مسئولان سرکنسولگری در امر حل آن روبرو شدند.