عقرب 20, 1396 18:29 Asia/Kabul
  •  وزیر راه افغانستان: تلاش سه کشور ایران، افغانستان و هند در چابهار به بار نشست

وزیر راه و ترابری افغانستان از گشایش بندر "چابهار" (جنوب شرق ایران) و رسیدن اولین محموله گندم اهدایی هند از این مسیر به کشورش، ابراز خرسندی کرد .

به گزارش ایرنا، «محمد طهماسی» روز شنبه در آیین ویژه ورود اولین محموله گندم اهدایی هند از مسیر چابهار ایران به افغانستان در شهر«زرنج» مرکز ولایت نیمروز ، گفت: امروز برای مردم افغانستان روز مهم و تاریخی است.

طهماسبی با بیان این که چابهار از نظر اقتصادی و سیاسی برای افغانستان اهمیت ویژه ای دارد، تصریح کرد: کشورهای آسیای مرکزی می توانند از طریق افغانستان به انتقال کالای خود وسعت ببخشند و میلیاردها دلار برای خود منفعت کسب کنند.

به گفته وی، بخش مهم این دستاورد کمک به توسعه زیربنایی است که با تکمیل فعالیت این بندر، هند و کشورهای آسیای مرکزی  نیز در توسعه زیربناهای افغانستان همکاری خواهند کرد که باعث رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

نصیراحمددرانی وزیر کشاورزی و دامداری افغانستان نیز گفت  تلاش های دولت وحدت ملی افغانستان با سران کشورهای هند و ایران به ثمر نشست و امروز اولین محموله کمک های اهدایی هند از طریق چابهار وارد افغانستان شد.

بندر چابهار از نگاه سیاسی و اقتصادی یکی از قطب های مهم منطقه است.پیش از این افغانستان تنها از طریق بندرعباس و کراچی به آب های آزاد وصل بود.

 

کلیدواژه