عقرب 21, 1396 11:56 Asia/Kabul

 صدها تن از ساکنین شهر و ولسوالی‌های ولایت غور در اعتراض به بی توجهی‌های دولت تظاهرات کردند و خواستار راه‌اندازی پروژه‌های عام‌المنفعه شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مردم در این منطقه از کشور تاکید دارند: ولایت غور در حالیکه با ۷ ولایت غربی‌، مرکزی و شمالی افغانستان هم‌مرز است اما از جمله ولایت‌های محسوب می‌شود که هنوز سرک‌های آسفالت ندارد و مردم در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند.

این اعتراضات مردمی تنها در ولایت غور خلاصه نشد و شهروندان غوری ساکن در ولایت هرات نیز با راه‌اندازی تظاهراتی خواستار پایان بخشیدن به بی توجهی‌ها در مورد غور شدند.

این افراد دولت افغانستان را به تبعیض در مقابل شهروندان افغانستان متهم کرده، تاکید کردند: دولت همواره مردم مظلوم غور را محروم نگه داشته و این موضوع باعث بدتر شدن وضع امنیتی‌، اقتصادی و فرهنگی در این منطقه از کشور شده‌است.

در جمع افراد معترض شماری از دانشجویان و فرهنگیانی غوری نیز حضور داشتند و با انتقاد تند از دولت افغانستان خواهان رسیدگی جدی به وضع ناهنجار غور شدند.

فضل‌الدین نمایندۀ جوانان غوری در هرات به دولت افغانستان هشدار داد که اگر به خواسته‌های مشروع مردم محروم این ولایت رسیدگی نشود، غوری‌ها از دولت وحدت ملی حرف شنوی نخواهند کرد و بگونۀ اعلام استقلال خواهند نمود.

در همین حال فعالان فرهنگی و کنشگران مدنی ولایت غور با بیان اینکه مردم متمدن غوری مردمانی آگاه و فهیم هستند و با درک اینکه کشور در حال بحران و جنگ است، اما می‌خواهند تا به تناسب سایر ولایت‌های افغانستان در خصوص ساخت زیر بناها و پروژه‌های اقتصادی توجه صورت گیرد.

ضیا‌ءالحق مبین نمایندۀ جامعۀ مدنی غور با اشاره بر اینکه در بیش از یک دهۀ گذشته سهم مردم غور از کمک‌های جامعۀ جهانی برای بازسازی افغانستان ناچیز بوده، گفت: همواره در برابر مردم و ساکنین ولایت غور جفا شده و حقوق آنان از سوی دولتمردان افغانستان پایمال شده‌است.

عبدالکریم اطمینان فعال فرهنگی ولایت غور نیز هشدار داد که اگر دولت وحدت ملی به خواسته‌های مردم عطف توجه نکند در انتخابات آیندۀ کشور شرکت نمی‌کنند و رابطۀ خود با دولت را به حالت تعلیق در خواهند آورد.

نمایندگان دانشجویان غوری در هرات ضمن تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی نباید دولت افغانستان با چنین سهل‌انگاری‌هایی  مشکلات بیشتری را برای خود خلق کند، تصریح کردند: جوانان غوری به دلیل نبود کار و اشتغال یا مجبور هستند روی به کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر بیاورند و یا مشکلات زندگی آنان را وا خواهد داشت تا به صفوف نیروهای مخالف مسلح دولت بپیوندند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.