خشم امریکا از اقدام دیوان بین المللی کیفری درخصوص جنایات آمریکا در افغانستان
(last modified 1396-09-01T13:13:22+00:00 )
قوس 01, 1396 17:43 Asia/Kabul
  • خشم امریکا از اقدام دیوان بین المللی کیفری درخصوص جنایات آمریکا در افغانستان

اقدام دیوان بین المللی کیفری در خصوص رسیدگی به جنایات امریکا در افغانستان، خشم واشنگتن را برانگیخت.

دیوان بین المللی کیفری که مقر آن در لاهه هلند است از قضات این دادگاه خواست درباره پرونده های مربوط به شکنجه و تجاوز نظامیان امریکائی در افغانستان، اجازه تحقیق صادر کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، در حالی که دادستان  دیوان  بین‌المللی  کیفری   برای بررسی جنایت‌های جنگی نظامیان آمریکایی در افغانستان تلاش می‌کند، آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد  که با این اقدام کاملا  مخالف است.

«مایک اندروز»  سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که به تحقیقات این دیوان  درباره تجاوزات نظامیان آمریکا در افغانستان نیازی نیست. 

وزارت خارجه آمریکا امروز چهارشنبه در واکنش به این موضوع  ادعا کرد  آغاز تحقیقات دیوان بین المللی  کیفری  در افغانستان به برقراری ثبات و امنیت در این کشور کمکی نمی‌کند.

"فاتو بنسودا"  دادستان دیوان بین المللی کیفری    اعلام کرد نظامیان  و عوامل سازمان جاسوسی امریکا "سیا "در سال های 2003 تا 2004 مرتکب شکنجه، رفتار بی رحمانه، هتک حرمت  انسان ها، تجاوز و خشونت جنسی علیه افراد بازداشت شده در افغانستان شده اند.

 طالبان نیز مظنون به ارتکاب جنایات بشری و جنایات جنگی هستند.

برای نخستین  بار است که  " فاتو بنسودا "   علیه نظامیان آمریکایی  به اتهام جنایات جنگی در افغانستان اقدام می کند.

در کنار اتهامات اعلام شده علیه نظامیان  آمریکایی در افغانستان، بنسودا همچنین برای تحقیق علیه عوامل سازمان جاسوسی امریکا "سیا "بر سر نقش آنها در بازداشتگاه های مخفی در افغانستان  درخواست داده است.

 دیوان بین المللی کیفری  نخستین مرجع قضایی دایمی بین المللی برای رسیدگی به جنایات مهم است.

حملات هوایی،هتک حرمت،ورود غیرقانونی به منازل افغان ها، کشتارغیرنظامیان افغان به دست نظامیان آمریکایی در16سال گذشته از جمله عوامل شکایت های ملت و مقامات افغانستان از ناتو و امریکا است .

کلیدواژه