گرامیداشت شهدای حمله تروریستی به مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان در مشهد
(last modified 1396-10-29T09:58:40+00:00 )
جدی 29, 1396 14:28 Asia/Kabul
  • گرامیداشت شهدای حمله تروریستی به مرکز تبیان و خبرگزاری صدای افغان در مشهد

مراسم گرامیداشت شهدای حمله تروریستی هفتم جدی (دی) به دفاتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) با عنوان "شهدای آگاهی و بیداری" در مشهد مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری در این مراسم جمع کثیری از علماء و روحانیون، شخصیت های افغان و ایرانی، مسوولان ادارات مختلف استان خراسان رضوی، مسوولان سرکنسولگری افغانستان در مشهد، نمایندگان صدای و سیمای خراسان رضوی و رادیو دری صدای جمهوری اسلامی ایران، دانشگاهیان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم اعم از مهاجرین و مردم مشهد و چهار تن از مجروحین حادثه تروریستی حضور داشتند.

در حادثه تروریستی هفتم جدی (دی) ماه جاری به دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) در کابل ۵۲ تن از فرهیختگان جامعه علمی، پژوهشی و رسانه ای به شهادت رسیدند و بیش از ۹۰ نفر مجروح شدند.

در این مراسم که امروز در حسینیه هراتی ها در مشهد برگزار شد ابتدا علی حیدری پسر عموی یک تن از شهدای این حادثه به قرائت مقاله ای در خصوی مقام و جایگاه شهدا، ضرورت مبارزه در برابر دشمنان اسلام و نیر ادامه راه شهدا پرداخت.

وی عنوان کرد که در این حادثه عناصر فعال فرهنگی و رسانه ای از روحانی و استاد دانشگاه گرفته تا خبرنگاران و دانش آموزان به شهادت رسیدند و جامعه فرهنگی و رسانه ای افغانستان را به سوگ نشاندند.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سید اسدالله هاشمی از مجروحین این حادثه که در جمع پانزده مجروح انتقال یافته به مشهد مقدس برای ادامه درمان حضور داشته سخنانی در خصوص چگونگی بروز حادثه ایراد کرد.

وی اظهار داشت: روز پنج شنبه هفتم جدی مطابق معمول هر پنج شنبه گفتمان دانشجویی در مرکز برگزار بود، در زمان حادثه صدایی شنیده و پس از آن همه چیز مقابل چشمانش تیره و تار شده و زمانی که چشم باز کرده خود و سایرین را در میان آتش و خون و در حال سوختن دیده و اجساد شهدا و بدن های مجروحین غلتیده در خون را مشاهده کرده است.

سخنران اصلی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان بود.

وی حمله تروریستی هفتم جدی (دی) را حادثه ای هولناک و تاثر برانگیز خواند که در طول هفده سال گذشته در افغانستان از نگاه عمق فاجعه، از جهت شخصیت های نخبه ای که در نتیجه آن به شهادت رسیدند و زخمی شدند و از لحاظ تکان شدیدی که به افکار عمومی در داخل افغانستان، منطقه و جهان وارد کرد و از منظر واکنش های جهانی بی سابقه بوده است.

حسینی مزاری بروز این حمله تروریستی و امثال آن را ناشی از اوضاع نابهنجار و نابسامان فعلی در افغانستان دانست و تاکید کرد که شخصیت ها و خواص جامعه باید به فکر برون رفت از این وضعیت باشند.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان سکوت خواص جامعه، انفعال برخی از خواص جامعه و انحراف تعدادی از آنان و حتی همکاری شان با دشمنان را از جمله عوامل بروز چنین اوضاعی در جامعه افغانستان دانست و اظهار داشت: دشمنان از این اوضاع به نفع خود و برنامه های خود سوء استفاده کرده و اوضاع امنیتی افغانستان را به هم زده اند.

وی تاکید کرد: نیروهای خارجی به سرکردگی امریکا به دنبال پروژه داعش سازی در افغانستان هستند تا جریان های اسلامی، ضد استکباری و ملی را در این کشور هدف قرار دهند. بنابراین خواص، شخصیت ها، احزاب و سازمان ها باید مواضع صریحی اتخاذ کنند، جریان سازی کرده و حرکت های مردمی را در جهت برنامه های دینی و اهداف ملی رهبری کنند تا توطئه های دشمنان خنثی شود.