عراقچی: سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری است
(last modified 1397-06-20T07:31:29+00:00 )
سنبله 20, 1397 12:01 Asia/Kabul
  • عراقچی: سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری است

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفت: سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت است و از ابتکار دولت افغانستان برای حفظ وحدت ملی، تأمین ثبات، صلح و امنیت حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، عراقچی که به منظور شرکت در نشست سه جانبۀ ایران، افغانستان و هند و بحث و گفت‌وگو پیرامون سند جامع همکاری‌ها میان 2 کشور به کابل آمده است، در این دیدار گفت: کار 3 کمیته از کمیته‌های پنج‌گانه برای دست‌یافتن به سند جامع همکاری‌های مشترک میان 2 کشور نهایی است و کار بر روی 2 کمیتۀ دیگر 90 درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: نهایی‌سازی و امضای سند همکاری‌های جامع، در روابط 2 کشور «نظم نوین» و «شکوفایی» به وجود خواهد آورد. 

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت است و از ابتکار دولت افغانستان برای حفظ وحدت ملی، تأمین ثبات، صلح و امنیت حمایت می‌کند.

وی  بر مبارزۀ مشترک با تروریسم تأکید کرد و گفت: تروریسم خوب و بد ندارد.

عراقچی همچنین نگرانی کشورش را دربارۀ فعالیت‌های گروه تروریستی داعش مطرح کرد و گفت: ما امنیت افغانستان را امنیت خود می‌دانیم و امنیت ایران را امنیت افغانستان؛ بنابراین، باید در مبارزه با داعش همکاری‌های بیشتری داشته باشیم. 

معاون وزارت خارجۀ ایران بر تداوم همکاری‌ بانکی و گسترش روابط اقتصادی میان 2 کشور تأکید کرد و گفت: هم اکنون مبادلۀ اقتصادی میان ایران و افغانستان به 3 میلیارد دلار می‌رسد. 

در ادامه این دیدار، عبدالله عبدالله ضمن قدردانی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به مردم و دولت افغانستان گفت: با نیت و ارادۀ خوب روی سند همکاری‌های جامع و کمیته‌های پنج‌گانه کار صورت گرفته است. 

رییس اجراییه افغانستان افزود: رهبری حکومت وحدت ملی علاقه‌مند به تکمیل و امضای سند همکاری‌های جامع میان 2 کشور می‌باشند.

وی با اشاره به اوضاع جاری در افغانستان گفت: تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی ماست. در راستای مبارزه با تروریسم، همکاری‌هایی میان افغانستان و ایران وجود داشته است؛ اما تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است. 

عبدالله، نشست سه جانبه افغانستان، ایران و هند را مهم خواند و گفت: امیدواریم این نشست‌، فرصت‌های تازه‌ای را برای مردم و سرمایه‌گذاران و تجار 3 کشور ایجاد کند. 

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی تأکید کرد: افغانستان در سیاست خارجی‌ خود براساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خویش تصمیم می‌گیرد و روابط میان 2 کشور تحت تأثیر کشور دیگر نخواهد بود. 

همچنین در این دیدار، در رابطه با همکاری 2 جانبه در راستای مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر، مهاجرین، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دوجانبه، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.