عقرب 06, 1397 11:49 Asia/Kabul
  •  تاکید کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان بر فاقد اعتبار بودن آرای ثبت شده خارج از روند بیومتریک

کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان اعلام کرد، بخشی از آرای انتخابات پارلمانی این کشور که بدون استفاده از فناوری بیومتریک به ثبت رسیده است ، فاقد اعتبار هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان امروز با صدور بیانیه ای  معیارهای هفتگانه‌ای را برای تفکیک آرای معتبر از آرای تقلبی اعلام کرده است که مهمترین معیار آن داشتن بارکد بیومتریک بر روی برگه‌های رای است.

بنابراین بر اساس معیارهای تعیین شده کمیسیون شکایات انتخابات افغانستان، آرایی که بدون استفاده از سامانه بیومتریک به صندوق‌ها ریخته شدند نامعتبر به شمار می رود .

در انتخابات پارلمانی افغانستان که در تاریخ های 28 و 29 میزان به شیوه هوشمند برگزار شد رای دهندگان پس از ثبت در سامانه بیومتریک بارکد ویژه را دریافت می‌کردند که بر پشت برگه رای آنها نصب می‌شد.

بنا بر آمارهای ارائه شده از سوی کمیسیون انتخابات در حدود 20 درصد از مراکز رای دهی انتخابات بدون استفاده از فناوری بیومتریک برگزار شده است.

احزاب سیاسی افغانستان بارها تاکید کردند،اگر کمیسیون انتخابات آرای بیومتریک نشده را باطل اعلام نکند آنها نتایج انتخابات پارلمانی را نخواهند پذیرفت.

کلیدواژه