عقرب 10, 1397 17:30 Asia/Kabul
  • احزاب سیاسی افغانستان: در مراکزی که از بیومتریک استفاده نشده انتخابات دوباره برگزار شود

احزاب سیاسی افغانستان اعلام کردند که فهرست رای دهندگان اعتبار ندارد و کمیسیون انتخابات افغانستان باید انتخابات پارلمانی را در مراکز رای دهی که از سیستم بیومتریک استفاده نشده دوباره برگزار کند.

موضوع عدم استفاده از سامانه بیومتریک در حدود 20 درصد از مراکز رای دهی در انتخابات پارلمانی افغانستان جنجالی شده است.

احزاب سیاسی افغانستان به دلیل تضمین شفافیت انتخابات در یک سال اخیر به لزوم استفاده از فناوری بیومتریک در روند انتخابات تاکید کردند.

هفته گذشته انتخابات پارلمانی افغانستان در 32 ولایت این کشور برگزار شد اما به دلیل مشکلات فنی در حدود 20 درصد از مراکز رای دهی در این کشور سامانه بیومتریک برای ثبت آرا مورد استفاده قرار نگرفت.

ائتلاف احزاب سیاسی افغانستان در بیانیه اعلام کرد که آرای بیومتریک نشده در انتخابات پارلمانی این کشور فاقد اعتبار هستند و در مراکزی که سامانه بیومتریک بکار گرفته نشده است انتخابات دوباره برگزار شود.

زیرا از نظر احزاب سیاسی افغانستان در روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی این کشور تنها با معیار قرار دادن بیومتریک تفکیک آرای واقعی از آرای تقلبی امکان پذیر است.

اما کمیسیون‌ انتخابات افغانستان تاکید می‌کند که آرای یاد شده نیز معتبر هستند زیرا بر اساس فهرست رای دهندگان می‌توان این آرا از آرای تقلبی تفکیک کرد.

احزاب سیاسی افغانستان پیش از این نیز اعلام کرده بودند که بدون معیار قرار گرفتن بیومتریک در روند تفکیک آرای واقعی از آرای تقلبی نتایج انتخابات پارلمانی غیر قابل قبول خواهد بود.

در بیانیه احزاب سیاسی افغانستان همچنین به لزوم اعمال اصلاحات مورد نظر در نظام انتخاباتی افغانستان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز تاکید شده است.

احزاب سیاسی افغانستان تصریح کردند که فهرست رای دهندگان انتخابات پارلمانی افغانستان فاقد اعتبار است بنابراین روند ثبت رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان دوباره برگزار شود.

احزاب سیاسی افغانستان تاکید کرده است که در روند ثبت رای دهندگان برای انتخابات ریاست جمهوری کمیسیون انتخابات این کشور به استفاده از بیومتریک و ثبت اثر انگشت رای دهندگان مکلف دانسته شده است.

با یان حال، کمتر از 5 ماه به زمان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است اما روند شمارش آرای انتخابات پارلمانی این کشور نیز با مشکل روبرو شده است.