جدی 01, 1397 15:24 Asia/Kabul

کارمندان بخش تائید تذکره و تثبیت هویت در سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به کار خود ادامه می دهند

سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد اعلام کرد: کارمندان بخش تائید تذکره و تثبیت هویت در سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به کار خود ادامه می دهند.

سید نورالله راغی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشستی که با حضور عبدالله عبدالله رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی، مسوولان وزارت خارجه و امور مهاجرین در کابل برگزار، تصمیماتی اتخاذ و بودجه ای هم برای رفع مشکلات اداری مهاجرین اختصاص داده شده، گفت: بر این اساس وزارت امور خارجه افغانستان تصمیم خود را اعلام کرده و نامه ای هم به نمایندگی های دولت افغانستان در ایران رسیده که کارمندان بخش ثبت احوال نفوس و تثبیت هویت در این نمایندگی ها مانند گذشته به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: با توجه به تعداد زیاد مراجعین مهاجر و مشکلات عدیده ای که دارند، تیم های ثبت احوال یا تائید تذکره و تثبیت هویت مستقر در تهران و مشهد در حال حاضر هم نمی توانند بصورت درست پاسخگو باشند به گونه ای که روزانه حدود هفت هزار نفر متقاضی تائید تذکره و تثبیت هویت هستند اما امکان پاسخگویی به بیش از 500 نفر نیست.

به گفته سرکنسول جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد بنابراین نیاز به کارمندان و تجهیزات بیشتری در این بخش است که در رابطه با اعزام تیم جدید هم نشستی در وزارت خارجه برگزار و تصمیماتی اتخاذ شده که احتمالاً تیم جدید هم اعزام خواهد شد تا مشکلات مهاجرین کمتر شود.

پیشتر بنا به دلایلی کارمندان بخش تائید تذکره و تثبیت هویت به کابل فراخوانده شده بودند.

راغی با اشاره به برنامه خروج و مراجعت مهاجرین افغان دارای کارت های آمایش که توافقاتی در این زمینه صورت گرفته و در تهران عملی شده اما در مشهد هنوز عملی نشده یادآور شد که توافق در این زمینه انجام شده و بر مبنای آن برنامه بصورت رسمی افتتاح شد. بر اساس توافقات صورت گرفته دفترچه ای از طرف ادارات مربوطه جمهوری اسلامی ایران برای مهاجرین صادر می شود که مهر خروجی و دخولی به ایران در آن درج می شود، یک سند هم نمایندگی های دولت افغانستان صادر می کنند که دخولی و خروجی از افغانستان در آن درج می شود.

وی اضافه کرد: آمادگی صدور این سند در نمایندگی های دولت افغانستان وجود دارد و هر زمانی که دفترچه مربوطه از سوی جانب ایرانی صادر شود این سند هم در دسترس است، اما هنوز کار صدور دفترچه برای مهاجرین متقاضی خروج و مراجعت آغاز نشده و ما از مسوولین مربوطه اداره اتباع و مهاجرین خارجی در مشهد تقاضا کرده ایم که رایزنی های لازم را انجام دهند تا بخشنامه مورد نظر از تهران برایشان فرستاده شود و این برنامه را راه اندازی کنند.

 

کلیدواژه