بزرگداشت زنده یاد استاد قهرمان و پاسداشت گویش های خراسانی در تربت حیدریه برگزار شد
(last modified 1401-04-10T15:02:06+00:00 )
سرطان 10, 1401 19:32 Asia/Kabul

آیین نکو داشت شاعر نامدار خراسانی زنده یاد استاد محمد قهرمان و پاسداشت گویش های خراسانی،امروز با حضور شاعران و پژوهشگران در محل زادگاه آن فرزانه فقید در شهرستان تربت حیدریه(خراسان رضوی) آغاز شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری؛ در این نشست که همزمان با - دهم سرطان- زاد روز محمد قهرمان در زادگاهش روستای امیرآباد تربت حیدریه آغاز شد و تا فردا ادامه دارد،  شاعران و پژوهشگران شهرهای مختلف استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی از مقام  این استاد فقید شعر و ادب فارسی و جایگاه والای او در شعر محلی خراسانی تجلیل کردند.

مهمانانی از شهر هرات افغانستان نیز در این مراسم حضور داشتند.

بهمن صباغ زاده شاعر و دبیر آیین نکوداشت استاد محمد قهرمان با اشاره به استقبال گسترده از این نکوداشت در قیاس با سال های قبل  می گوید: بیش از 50 شاعر از جغرافیای گویش خراسانی در این مراسم شعرهای خود را ارائه می کنند.

 

بزرگداشت استاد قهرمان در زادگاه او
بزرگداشت استاد قهرمان در زادگاه او

استاد محمد قهرمان از شاعران و پژوهشگران ادبی بنام خراسان در دهه های اخیر بود که غزل های او در سبک هندی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

قهرمان همچنین از مشهورترین شاعران امروز ایران در سرایش اشعار محلی است که مجموعه های شعری بسیاری از او با گویش بومی خراسانی و به ور خاص لهجه تربت حیدریه برجای مانده است.

او صاحب 26 کتاب در حوزه شعر و پژوهش های ادبی است که غیر از مجموعه های شعری او می توان به تصحیح دیوان صائب در 6 جلد و تصحیح دیوان کلیم همدانی اشاره کرد.

 استاد محمد قهرمان سال 1392 در سن 84 سالگی در مشهد دار فانی را وداع گفت و پیکرش در مقبره الشعرای مشهد در منطقه توس و در جوار آرامگاه حکیم فردوسی به خاک سپرده شد.

بزرگداشت استاد قهرمان در زادگاه او

محمدکاظم کاظمی نشان فردوسی را دریافت کرد

معرفی استاد ابوطالب مظفری، شاعر، نویسنده و پژوهشگر افغانستانی

 

کلیدواژه