طالبان باید زوایای پنهان پرونده شهادت دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی را آشکار کنند
(last modified 1401-05-17T09:53:35+00:00 )
اسد 17, 1401 14:23 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اگر طالبان انتظار دارند که از سوی دنیا به رسمیت شناخته شوند باید زوایای پنهان پرونده شهادت دیپلمات ها و خبرنگار ایرانی را در سال 1377 در مزار شریف آشکار کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به هفدهم مرداد سالروز شهادت مظلومانه دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران و خبرنگار ایرانی در مزار شریف در بدو ورود طالبان به این شهر در سال 1377 گفت: این اقدام از جنایات نابخشودنی بود که توسط طالبان در آن زمان انجام شد اما سران طالبان هیچگاه مسوولیت آن را به عهده نگرفتند.

وی افزود: از توجیهات سران طالبان این بود که در آن زمان تعداد زیادی از نیروهای پاکستانی هم در کنار نیروهای آن ها بودند و ممکن است گفته شود آن نیروها بدون اطلاع سران طالبان این اقدام را انجام داده اند. اما این نمی تواند توجیهی منطقی و دیپلماتیک باشد زیرا طالبان مسوولینی داشتند که نیروهایی تحت امر آن ها بودند و مخصوصا در برخوردشان با دیپلمات های خارجی حتما نیاز به مشورت، اجازه و کسب تکلیف از مقامات بالای خود داشتند ضمن اینکه موضوع برخورد با دیپلمات های خارجی و کسانی که با طالبان درگیر بودند فرق می کرده است.

این کارشناس افغان عنوان کرد: این مساله تاکنون در هاله ای از ابهام باقی مانده و حال که طالبان بار دیگر بر افغانستان حاکم شده اند این امکان وجود دارد که پرونده دوباره گشوده و زوایای پنهان آن بررسی شود و طبعا اگر طالبان انتظار داشته باشند که از سوی همسایگان افغانستان و به ویژه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای دنیا به رسمیت شناخته شوند باید زوایای تاریک این پرونده روشن و عوامل داخلی یا خارجی آن مشخص شود.

مختاری اظهار کرد: اگر این عوامل از عناصر خود طالبان هستند باید مجازات شوند، اگر مسوولان طالبان در آن نقش داشته اند عرف دیپلماتیک ایجاب می کند که عذرخواهی رسمی کنند و غرامت متعارف و معمول پرداخت شود. اگر هم خارجی ها چه دولتی و چه غیر دولتی در آن نقش داشته اند باید قضیه با اسناد و مدارک روشن شود که می تواند گام مثبتی در راستای بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران هم باشد.

وی اضافه کرد: در تمام دنیا حتی در شرایط شدید جنگی دیپلمات های کشورهای دیگر و خبرنگاران باید مصونیت داشته باشند و در صورتی که ابهامات این پرونده رفع نشود، کشورهای دیگر هم می توانند بگویند اطمینانی ندارند که سفارتخانه ها و مراکز دیپلماتیک خود را در افغانستان تحت حاکمیت طالبان بازگشایی کنند و این می تواند درد سر جدیدی برای طالبان باشد.

 

کلیدواژه