جدی 03, 1401 15:10 Asia/Kabul
  • واکنش های متفاوت به تصمیم طالبان در مورد تعلیق حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها

تصمیم سرپرستی وزارت تحصیلات عالی حکومت موقت طالبان مبنی بر تعلیق حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها تا اطلاع ثانوی واکنش های مختلفی را در داخل و خارج از افغانستان درپی داشته است.

برخی از کارشناسان معتقدند ضرورتی وجود داشته که طالبان تصمیم به تعطیلی موقت دختران دانشجو گرفته اند و برخی هم معتقدند طالبان همواره محدودیت هایی علیه زنان ایجاد می کنند و تصمیم اخیرشان هم در همین راستا است. برنامه انعکاس رادیو دری گفت و گویی کرده با داکتر علی واحدی کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان و فاطمه اشرفی کارشناس اجتماعی ایرانی و رئیس انجمن حامی که به بخش هایی از اظهارات آن ها می پردازیم. 

داکتر علی واحدی گفت: آنچه در این زمینه مهم است موضع طالبان در قبال تحصیلات و آموزش است که موضع روشنی هم می باشد و اعلام کرده اند که با تحصیل زنان مخالفتی ندارند و معتقدند که بر اساس احکام دینی آموزش و تحصیل بر مرد و زن واجب است.

این کارشناس افغان با اشاره به واکنش منفی سازمان های حقوق بشری به این تصمیم طالبان اظهار داشت: سازمان هایی مانند سازمان حقوق بشر و امثال آن در برابر جنایات و حق تلفی هایی که در قبال زنان در کشورهای غربی و به ویژه امریکا می شود هیچ گونه واکنش منفی نشان نمی دهند اما اگر موردی در یک کشور اسلامی پیش آید آن را بزرگنمایی می کنند و کشورهای اسلامی را زیر سوال می برند که مثلا حقوق زنان را رعایت نمی کنند.

وی افزود: اینکه طالبان اقدام به تعلیق حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها کرده اند احتمالا به خاطر رعایت نشدن برخی مسایل شرعی و قانونی بوده و این تعلیق هم به معنای تعطیلی قطعی نیست بلکه گفته شده موقت است و به خاطر رفع مشکلات این تصمیم اتخاذ شده است.

واحدی یادآور شد: طالبان اعلام کرده اند که نسبت به تحصیل دختران نظر منفی ندارند چنانکه زنان در برخی ادارت با شرایط خاصی مشغول به کار هستند و مدارس ابتدایی دختران فعال است از اینرو تعلیق حضور دختران در دانشگاه ها چندان قابل نگرانی نیست و نمی توان به وسیله آن حکومت طالبان را زیر سوال برد.

وی اضافه کرد: مسوولین حکومت طالبان به ویژه مسوولان وزارت تحصیلات عالی باید توجه داشته باشند که نوع عملکردشان باعث نشود غربی ها آن را مستمسک قرار دهند و آنان را به مخالفت با تحصیل دختران متهم کنند و یا به این وسیله اسلام، ساختار و تشکیلات اسلامی را زیر سوال ببرند بنابراین لازم است که طالبان در این زمینه دقت لازم را داشته باشند و به درستی تصمیم و موضع بگیرند.

فاطمه اشرفی رئیس انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده هم گفت: تصمیم طالبان در مورد تعلیق حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها در راستای سیاست های محدود کننده طالبان در برابر زنان افغان است.

رئیس انجمن حامی اظهار داشت: لبه تیز شمشیر تصمیم های طالبان از زمان روی کار آمدن این گروه بیشتر به سمت زنان بوده و بدیهی ترین حقوق انسانی آن ها از جمله تحصیل و اشتغال را هدف قرار داده است. از اولین تصمیم هایی که حکومت طالبان در این زمینه اتخاذ کرد مسدود کردن مدارس دخترانه بالاتر از صنف ششم بود که پس از چند ماه امیدهای ایجاد شده برای بازگشایی این مدارس را هم ناامید کردند. موانع ایجاد شده در مسیر تحصیلات زنان و دختران و تعلیق حضور دانشجویان دختر در دانشگاه ها هم در همین راستا است.

وی یاد آور شد: تنها دلیلی که برای این تصمیم نگران کننده از سوی طالبان ارایه می شود این است که محیط اسلامی و مناسب برای تمام زنان ایجاد نشده در حالیکه از زمان روی کار آمدن طالبان انواع و اقسام محدودیت ها برای تحصیل دختران اعمال شده مانند تفکیک جنسیتی، تغییر زمان برگزاری کلاس ها و ممنوعیت تدریس استادان جوان مرد برای دانشجویان دختر اما این محدودیت ها هم نتوانسته حاکمان طالبان را راضی کند تا بگذارند دختران به تحصیل خود ادامه دهند.

این فعال اجتماعی ایرانی عنوان کرد: با وجود اینکه طالبان تلاش جهت مساعد سازی محیط درسی برای دختران را از دلایل تعلیق تعلیم و تحصیل دختران ذکر کرده اند اما تا کنون شاخص هایی را برای این محیط مناسب ارایه نکرده اند و به نظر می رسد این مسایل بهانه هایی است که خواسته های خود در سلب هر گونه حقوق اجتماعی از زنان را عملی کنند.

به گفته اشرفی مساله نگران کننده تر این است که برخی اعمال طالبان به دوره اول حکومت این گروه بازگشته چنانکه زنان به خاطر حضور در خیابان بدون محرم مجازات می شوند که این سختگیری ها سبب محرومیت بخش عظیمی از مردم از حقوق اجتماعی شان می شود.

رئیس انجمن حامی اظهار کرد: اگرچه در برخی مناطق دور افتاده افغانستان محدودیت هایی برای حضور اجتماعی زنان وجود دارد اما نمی توان عملکرد طالبان در این زمینه را به محدودیت های سنتی در افغانستان ارتباط داد زیرا بخش عمده ای از محدودیت های سنتی برای زنان به نگرانی های امنیتی و اجتماعی مردم برمی گشت.

وی اضافه کرد: مساله این است که قرائت طالبان از دین به خصوص در حوزه زنان یک قرائت کاملا انحصاری است که تطابق چندانی با اصول مسلم اسلامی و شرعی ندارد.

 

کلیدواژه