ثور 11, 1403 13:16 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت آمریکایی‌ها نگران تحولات افغانستان هستند زیرا روابط افغانستان با ایران، چین و روسیه، معادلات را علیه خواست های آمریکا رقم زده است.

مطیع الله خروتی آگاه مسائل سیاسی در کابل در گفت وگو با خبرنگار رادیو دری، سفر جان بس معاون وزارت خارجه امریکا به قطر و پاکستان را در راستای اهداف سیاسی و اقتصادی واشنگتن و همچنین اجرای تصمیمات مرحله دوم توافق دوحه میان امریکا و طالبان ارزیابی کرد.

خروتی با اشاره به اهمیت سفر جان بس به قطر و پاکستان گفت: جو غالب سیاسی در افغانستان بر این نظر است که همسایگان افغانستان دست دوستی به سوی این کشور دراز کرده اند و در زمینه های معادن، بازسازی، تعاملات سیاسی و پذیرفتن سفرای طالبان دست برتر را نسبت به ایالات متحده امریکا در افغانستان دارند بنابراین مقامات آمریکایی اکنون با شتابزدگی تحولات افغانستان را دنبال می کنند.

وی معتقد است روابط ایران، روسیه و چین با افغانستان معادلات منطقه را علیه خواسته های امریکا رقم زده است و آمریکایی‌ها بسیار نگران تحولات افغانستان هستند چرا که بر این تصورند که استراتژی و سرمایه گذاری بلند مدت آنها در این کشور برهم خورده است.

این کارشناس افغان گفت: با اینکه آمریکا در قضیه اوکراین و جنگ غزه درگیر است اما قضایای افغانستان خصوصا حکومت طالبان و میلیارها دالر تسلیحات برجای مانده امریکا در این کشور برای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و واشنگتن تلاش می کند تا کشورهای همسایه افغانستان مانند چین، روسیه، ایران، هندوستان و پاکستان از این کشور استفاده نکنند.

وی با اشاره به بررسی تحولات افغانستان در امریکا و نزد شرکایش در منطقه، بر این باور است که نه آمریکا و نه پاکستان هیچ کاری به نفع افغانستان انجام نداده اند و نخواهند داد.

مطیع الله خروتی آگاه مسائل سیاسی تأکید کرد که امریکایی ها باید منافع مردم افغانستان را در  نظر بگیرند.

هیچ اشغالگری نمی تواند در افغانستان بماند و به اهداف خود برسد

کلیدواژه