اسد 30, 1403 16:37 Asia/Kabul

کارشناس مسائل سیاسی گفت جامعه جهانی باید اظهارات اخیر نماینده خاص پاکستان در امور افغانستان را جدی بگیرد.

اسدالله زائری آگاه مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیو دری گفت: اظهارات اخیر آصف درانی نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان که ارتباط نزدیکی با سرویس اطلاعاتی ارتش این کشور دارد باید جدی گرفته شود.

وی تاکید کرد: حضور گسترده گروه‌های مختلف تروریستی و افراطی در افغانستان می تواند کانون شکل گیری خطری جدی برای جهان از نوع خطر حادثه یازدهم سپتامبر باشد.

زائری این احتمال را که طالبان بخواهد با مدیریت گروه های تروریستی از آنها به عنوان کارت بازی در روابط خارجی استفاده کند منتفی ندانست اما در عین حال گفت: گروه های تروریستی مانند داعش، القاعده، تی تی پی، حزب اسلامی ترکستان و برخی دیگر از این گروه‌ها یاغی‌تر از آن هستند که بخواهند زیر نظر طالبان قرار گیرند بنابراین خطر ترویج و توسعه ناامنی از منشاء افغانستان برای منطقه و جهان امری جدی است.

وی فقر و بیکاری در افغانستان را یکی از ابزارهای مناسب برای جلب و جذب نیرو به گروه‌های تروریستی عنوان کرد و افزود: گروه های تروریستی از امکانات بالایی برخوردار هستند که این مسأله هم می تواند یک خطر باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: با توجه به اطلاعاتی که پاکستان از افغانستان دارد و همچنین نزدیکی روابط با طالبان یقینا اظهارات نماینده خاص پاکستان در امور افغانستان را نباید بدون پشتوانه قلمداد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا جامعه جهانی خطر تروریسم در افغانستان را نادیده می گیرد گفت: با توجه به درگیر بودن جامعه جهانی با مسائلی همچون جنگ اوکراین، موضوع فلسطین و انتخابات ریاست جمهوری امریکا، افغانستان اولویت جامعه جهانی نیست و از سویی هم کمک های جهانی برای مدیریت و نه مهار اوضاع در افغانستان کافی نیست و نمی تواند نیازمندی‌های این کشور را رفع کند.

این کارشناس افغان واکنش طالبان به اظهارات نماینده خاص پاکستان در امور افغانستان و تکذیب آن را واکنشی طبیعی دانست اما گفت این واکنش ها با واقعیت موجود متفاوت است.

زائری یادآور شد: در افغانستان فقر و ناامنی است و انفجار موتر مسافربری طی روزهای اخیر در منطقه دشت برچی کابل که چندین کشته و زخمی برجای گذاشت نمونه ای از این واقعیت است که نشان می دهد گروه های ترویستی و هراس افکن در افغانستان حضور دارند.

اسدالله زائری یکی از اهداف مقامات پاکستانی از بالقوه نشان دادن خطر تروریسم در افغانستان را وادار کردن طالبان به همکاری بیشتر عنوان کرد.

درانی: افغانستان تقریبا فراموش شده است

طالبان به پاکستان پاسخ داد؛ مخفیگاه‌های داعش را در امتداد دیورند نابود کنید

کلیدواژه