آزادی بیان و عقیده هم به نفع مردم و هم به نفع حکومت است
(last modified 1403-07-03T10:30:00+00:00 )
میزان 03, 1403 15:00 Asia/Kabul

کارشناس مسائل افغانستان رعایت آزادی بیان و عقیده در رسانه ها را به سود مردم و حکومت خواند و گفت این موضوع در نهایت سبب رشد و ترقی جامعه خواهد شد.

داکتر سیدقاسم مظفری آگاه مسایل سیاسی افغانستان در گفت‌وگو با بخش خبر رادیو دری درباره فضای حاکم بر رسانه ها و مطبوعات در دوران حکومت کنونی افغانستان گفت: بعد از بازگشت دوباره طالبان به قدرت روز به روز و هفته به هفته فضای ملتهبی بر رسانه ها حاکم شده است که این فضا نه به نفع مردم افغانستان و نه به نفع «امارت اسلامی طالبان» است چون دین اسلام عزیز به آزادی بیان و عقیده به عنوان یک اصل نگاه می کند.

مظفری افزود: در زمان پیامبر (ص) حتی مخالفین اجازه حضور در مساجد را داشتند و می توانستند به حکومتداری اسلامی انتقاد کرده و اعتراض خود را بیان کنند.

وی گفت: آزادی بیان و مطبوعات هم به نفع جامعه وهم به نفع حکومت است چون این آزادی، ظلم بر جامعه، نواقص جامعه و بی عدالتی های حاکم بر جامعه و حتی نکات مثبت جامعه را بازتاب می دهد و در نهایت باعث پیشرفت و ترقی جامعه می گردد.

مظفری در بیان دلایل دستور جدید طالبان به رسانه های افغانستان مبنی بر پخش زنده نشدن برنامه های سیاسی گفت: طالبان شرایط را در حال حاضر به گونه ای تنظیم کرده اند که از بیان مطالبی که به منافع نظام بربخورد جلوگیری می کنند و برنامه های رسانه ها را سانسور می کنند در حالی که ما می بینیم در میزگردها خیلی از نواقص بیان می شود و خیلی از واقعیت ها برملا می گردد و حتی به بعضی از دستاوردهای مثبت نظام اشاره می شود. اما حکومت از ترس اینکه مبادا در این برنامه ها یک کارشناس یا یک خبرنگار و آگاه امور به بیان نواقص نظام و نکات منفی آن اشاره کند، جلو پخش زنده برنامه ها را می گیرند و این مساله باعث به وجود آمدن استبداد رسانه ای و مطبوعاتی خواهد شد.

وی در ادامه هشدار داد: با این محدودیت، حتی آزادی مذهب و عقیده را هم از مردم خواهند گرفت و همین الان می بینیم که از بعضی مساجد شیعیان کتابهای فرهنگی ومذهبیشان را جمع آوری کرده اند و نظام به عقیده من به سمت یک نظام تک قومی و استبدادی به پیش می رود که این نه به نفع مصالح نظام و نه در جهت مصالح مردم افغانستان خواهد بود.

این فعال سیاسی و رسانه ای درباره عواقب این ممنوعیت برای افغانستان گفت: در حکومتداری خوب باید از دولت ها و نظامهای گذشته درس عبرت گرفت که در آن نظام ها چه شیوه های حکومتداری به کار گرفته شد و چه پیامدها و آثاری داشته است و اگر در یک حکومتی نظام حاکم بر مبنای تک قومی، تک گروهی، تک مذهبی و تک زبانی بنا نهاده شود دیگر جوابگو نیست.

وی ادامه داد: وضعیت فعلی کشور و جهان تغییر کرده است. در بیست سال گذشته مردم به مجموعه ای از آزادی های رسانه ای و بیان آزاد عقاید دست پیدا  کرده بودند و جهان نیز تغییر کرده است و حتی خیلی از چهره های حاکم بر نظام طالبان هم مثل آقای حقانی وزیر داخله منتقد وضع موجود هستند و اعتقاد دارند که با مردم باید با مدارا برخورد کرد در غیر اینصورت ممکن است هم مردم از نظام فاصله بگیرند و هم اختلافاتی بین مقامات حکومت در شیوه حکومتداری به وجود بیاید.

مظفری گفت: حتی اخیرا شاهد بودیم که ملاهبت الله رهبر طالبان در فرمانی صلاحیت انتقاد را از همه مردم گرفت و حتی به سخنگویان نظام و شخصیت های سیاسی طالبان هشدار داد که بدون اجازه حکومت حق اظهار نظر در مورد سیاست ها و شیوه حکومتداری طالبان را ندارند که این مساله هم به نفع نظام و مردم افغانستان نیست و امیدواریم حکومت طالبان و شخصیت‌های سیاسی که در راس حکومت قرار دارند در این زمینه تجدید نظرکنند و مصالح عامه مردم را در نظر بگیرند.

داکتر سیدقاسم مظفری همچنین از حکومت طالبان خواست آزادی‌های بیشتری به مردم بدهند و در کنار آن به معیشت و اقتصاد و حق کار و تامین امنیت سرتاسری  مردم توجه بیشتری داشته باشند تا وقایعی مانند شهادت دسته جمعی تعدادی از شهروندان دایکندی رخ ندهد زیرا رعایت این نکات می تواند به نفع مردم و نظام با هم باشد.

محدودیت تازه طالبان بر رسانه‌ها و واکنش نهاد حامی خبرنگاران

کلیدواژه