تخت روانچی: ایران از خاورمیانه عاری از سلاح های اتمی استقبال می‌کند
(last modified 1398-08-28T06:21:21+00:00 )
عقرب 28, 1398 10:51 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: ایران از خاورمیانه عاری از سلاح های اتمی استقبال می‌کند

نماینده دایم ایران در سازمان ملل، اجرای طرح پیشنهادی ایران در ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته ای در غرب آسیا را موجب تقویت صلح و امنیت منطقه دانست.

به گزارش ایرنا از نیویورک، مجید تخت روانچی روز دوشنبه در افتتاحیه کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای و سلاح‌های کشتار جمعی گفت: زرادخانه سلاح‌های کشتار جمعی رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا و خود سیاست هسته‌ای آمریکا که خود را مجاز به کاربرد سلاح هسته‌ای می‌داند و عملا کشورهای غیرهسته‌ای را با سلاح هسته‌ای تهدید می‌کند، دو مانع اصلی ایجاد چنین منطقه‌ای در خاورمیانه هستند.

در این کنفرانس که با حضور دبیرکل سازمان ملل، رئیس مجمع عمومی و نمایندگان کشوهای عضو سازمان ملل آغاز به کار کرد، نماینده دائم ایران در این سازمان با اشاره به طرح پیشنهادی ایران در ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته ای در غرب آسیا گفت: اجرای این طرح نه تنها منطقه بلکه موجب تقویت صلح و امنیت جهانی خواهد شد. 

تخت روانچی با اعلام  آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با سایر کشورهای منطقه به منظور تدوین یک معاهده حقوقی الزام‌آور، عدم حضور نمایندگان آمریکا و رژیم صهیونیستی در این کنفرانس را نشانگر قصد آنها جهت شکست کنفرانس برشمرد و از نظام بین المللی درخواست کرد تا آمریکا و رژیم صهیونیستی را به رفتار مسئولانه و پذیرش تعهدات و اجرای آنها وادار کند. 

نشست روز دوشنبه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی در سازمان ملل ، نخستین نشست از کنفرانسی است که ایران از ۴۵ سال پیش پیشنهاد برگزاری آن را داده بود. در این کنفرانس با توافق کشورهای منطقه، نماینده دائم اردن به عنوان رییس کنفرانس انتخاب شد و قرار است مذاکرات به مدت پنج روز ادامه یابد.

کلیدواژه