سنبله 04, 1401 11:02 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر موضع قاطع کشورها در قبال رژیم صهیونیستی در دهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی
    تاکید ایران بر موضع قاطع کشورها در قبال رژیم صهیونیستی در دهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی

 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد بر خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای و موضع قاطع همه کشورها در مخالفت با صدها کلاهک اتمی رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری،«مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران ایرانی در نیویورک با اشاره به حضور فعال هیات جمهوری اسلامی ایران در دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) افزود: بحث خاورمیانه عاری از سلاح های هسته‌ای یکی از موضوعات مهم برای جمهوری اسلامی ایران است.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: موضوع خاورمیانه بعنوان منطقه عاری از سلاح های هسته ای از بحث های مهمی است که همه کشورهای این منطقه به آن مبتلا هستند، چرا که رژیم صهیونیستی به عنوان تنها رژیم دارنده صدها کلاهک هسته‌ای، آماده پیوستن به معاهده منع اشاعه سلاح های هسته‌ای (ان پی تی) نیست و تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نمی دهد.
تخت روانچی با اشاره به اهمیت دهمین کنفرانس بازنگری ان پی تی به حضور فعال و سازنده هیات جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: متاسفانه کشورهای دارنده سلاح هسته ای بر خلاف ماده ۶ معاهده ان پی تی به تعهدات خود عمل نکرده اند و به سمت خلع سلاح هسته ای پیش نرفته اند در حالیکه متعهد شده بودند با حسن نیت به سمت خلع سلاح هسته ای حرکت کنند.
دهمین کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) از روز اول اوت آغاز شده است و روز جمعه آخرین روز برگزاری آن خواهد بود.
 کشورهای دارنده سلاح هسته ای و نیز کشورهای فاقد سلاح هسته ای هر دو در این کنفرانس فعال هستند.
این کنفرانس از سال ۱۹۷۰ هر پنج سال یکبار برگزار می شود و البته دو سال پیش به دلیل همه گیری کرونا برگزار نشد و امسال دهمین کنفرانس برگزار شد که  سه محور اصلی  این کنفرانس، خلع سلاح هسته ای، منع اشاعه و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

تاکید ایران بر لزوم تعهد واقعی آمریکا به خلع سلاح هسته‌ای و فشار بر رژیم صهیونیستی

کلیدواژه