جدی 04, 1398 10:57 Asia/Kabul
  • ۸۱۱ هزار نفر از اتباع افغانستانی در ایران با سواد شده‌اند

معاون آموزش نهضت سواد آموزی ایران با بیان اینکه ۸۱۱ هزار نفر از اتباع افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران با سواد شده‌اند، گفت: هر مدرسه می‌تواند یک مرکز نهضت سواد آموزی باشد و برای اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه باید قدم برداریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از قرچک، علیرضا نخعی معاون آموزش نهضت سواد آموزی ایران در مراسم روز نهضت سوادآموزی که در کانون ملائک برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن کریم یکی از پرتکرارترین کلمات، کلمه تحلیل، علم و سواد بوده که بیش از ۷۷۰ بار تکرار شده است.

وی خاطر نشان کرد: امام راحل در سال ۵۸ می‌دانستند چه نهضتی را می‌خواهند پایه‌گذاری کنند و می‌خواستند ایران اسلامی به مدرسه ای پر از علم تبدیل و همه از این علم و سواد بهره‌مند شوند.

معاون آموزش نهضت سوادآموزی ایران با یادآوری اینکه در سال ۷۹ درصد آمار نهضت سواد آموزی در دنیا ۶۹ درصد بود، ادامه داد: این آمار در ایران در سال ۵۷ حدود ۳۶ درصد، در سال ۹۵ به ۸۲/۲ درصد و امروز به ۸۶ درصد رسیده است که این چیزی جز نگاه امام خمینی(ره) به نهضت سواد آموزی و فداکاری‌های فرهنگیان آموزش و پرورش نیست.

نخعی با اشاره به فاصله باسوادی زنان و مردان در سال ۵۷ و ۵۵ که  ۲۳/۴ درصد بوده است، افزود: در سرشماری سال ۹۵ این فاصله به ۶ درصد و فاصله سوادآموزی در شهر و روستا به حدود ۳۴/۹ درصد و شکاف در عرصه سواد به ۱۲ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه ۸۱۱ هزار نفر از اتباع افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران با سواد شده‌اند، ابراز کرد: امروزه سواد آموزی تنها خواندن، نوشتن و حساب‌کردن نیست و از سال ۹۵ تاکنون ۱۳ هزار حلقه کتاب‌خوانی در کشور تشکیل شده است که همه دستگاه‌های تعلیم و تربیت به دنبال آن هستند و ۱۴۰ هزار نفر از افراد سواد آموز در حلقه‌های کتابخوانی حضور پیدا کردند.

معاون آموزش نهضت سوادآموزی ایران با بیان اینکه همه اقدامات سوادآموزی با همت همگانی انجام شده است، تصریح کرد: نهضت سوادآموزی ۳۶ موافقت نامه با دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف برای سوادآموزی داشته و ۵۲۷ جلسه شورای پشتیبانی در استان‌ها به ریاست استانداران و همچنین 8هزار و 342 جلسه با مشارکت فرمانداران در اقصی نقاط کشور برگزار کرده است.

نخعی با بیان اینکه سواد آموزی وابسته به دولت نیست، عنوان کرد: امروز حدود ۸۰ هزار کلاس سواد آموزی در کشور داریم، اما واقعا ظرفیت بیشتر از این‌ها است و برای سواد آموزی در کشور همه باید دست به دست هم دهیم.

وی با اشاره به اینکه هر مدرسه می‌تواند یک مرکز نهضت سواد آموزی باشد، تأکید کرد: کسانی که از سواد بهره مند نیستند به راحتی در این کلاس‌ها حضور پیدا نمی‌کنند و در این راستا دانش آموزان، روحانیون و همه ما می‌توانیم برای اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی این نهضت قدم برداریم.

معاون آموزش نهضت سوادآموزی ایران افزود: ما می‌توانیم با کمک مردم و نهادهای مردمی این نهضت را هرچه بیشتر در جامعه احیاء کنیم و تمام تلاش ما بر این است که برنامه های این سازمان را ساماندهی کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: سواد آموزی روش‌های متعددی دارد که می‌توانیم دیگران را از نعمت نهضت سواد آموزی بهره مند کنیم.

کلیدواژه