سرطان 08, 1399 08:10 Asia/Kabul
  • ظریف: ایران برای مقابله با وحشی‌گری از اصول انسانی خود تخطی نمی‌کند
    ظریف: ایران برای مقابله با وحشی‌گری از اصول انسانی خود تخطی نمی‌کند

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به وجود دو جلوه انسانیت و وحشی‌گری در فاجعه بمباران شیمیایی سردشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در مقابله با وحشی‌گری از اصول انسانی خود تخطی نمی‌کند.

رژیم بعث عراق در 7 سرطان 1366 شهر مرزی سردشت ایران را بمباران شیمیایی کرد که در این حمله، 110 نفر از ساکنان غیرنظامی شهید و بیش از هشت هزار نفر دچار مصدومیت شیمیایی شدند.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در «کنگره ملی نفس‌های سوخته» در نکوداشت شهدا و جانبازان بمباران شیمیائی سردشت در تهران که به‌ صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، خاطرنشان کرد: سردشت شاید نقطه اوج وحشی‌گری رژیم صدام در ایران و حلبچه نقطه اوج وحشی‌گری این رژیم در عراق بود اما تنها موارد این رفتار غیرانسانی نبود.

ظریف با اشاره به استفاده رژیم صدام از سلاح شیمیایی در حمله به ایران گفت: تهران بارها این واقعیت را به جامعه بین المللی، سازمان ملل متحد و شورای امنیت اعلام کرد اما متاسفانه قدرتمندان که همه منافع خود را در حمایت از رژیم متجاوز می‌دیدند، سکوت کردند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه شورای امنیت سازمان ملل هیچ‌گاه وحشی‌گری رژیم صدام را محکوم نکرد، تصریح کرد: حتی بعد از این که دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، تجاوز رژیم صدام به ایران را به‌شکل رسمی در یک سند به جهانیان اعلام کرد، شورای امنیت حاضر نشد تجاوز عراق را محکوم کند که این موضوع، واقعیت رفتار قدرت‌های سلطه گر در شورای امنیت است.

ظریف همچنین با تاکید بر اینکه دولت آمریکا مبانی بشری را رعایت نمی‌کند، گفت: آمریکایی‌ها در تامین داروهایی مورد نیاز قربانیان شیمیایی، ایثارگران و بیماران مختلف در ایران از طریق تحریم‌های غیرانسانی مانع می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران یادآور شد: استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم صدام چیزی جز سربلندی برای مردم ایران و خفت و خواری و محکومیت همیشگی برای عاملان این جنایت بر جای نگذاشته است.

 

کلیدواژه