افشای اسناد همکاری خانواده شاه سابق ایران با صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران
(last modified 1399-07-01T10:47:30+00:00 )
میزان 01, 1399 15:17 Asia/Kabul
  • افشای اسناد همکاری خانواده شاه سابق ایران با صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران
    افشای اسناد همکاری خانواده شاه سابق ایران با صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران

شبکه عراقی "الاتجاه" در خبری اختصاصی اعلام کرد، طبق برخی اسناد دستگاه اطلاعاتی رژیم صدام، خانواده شاه سابق ایران به رژیم بعث صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله علیه جمهوری اسلامی ایران کمک کردند.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی "الاتجاه" عراق نوشت: اسناد دستگاه اطلاعات عراق در رژیم سابق از همکاری "محمد رضا پهلوی" شاه سابق ایران و دستیاران او در کمک به "رژیم بعث" برای آغاز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران حکایت دارد.

طبق این اسناد، خانواده "محمد رضا پهلوی" پس از فرار از ایران، با کمک برخی نزدیکان "تیمور بختیار" رئیس اسبق "ساواک"(سازمان اطلاعات و امنیت کشور) و "شاپور بختیار" نخست وزیر رژیم پهلوی به صدام کمک کردند تا در جنگ به برخی اهداف خود برسد.

این اسناد نشان می دهد برخی تجهیزات نظامی همچون جنگنده های آمریکایی و فرانسوی که ایران در زمان محمدرضا پهلوی خریده بود، با موافقت "فرح پهلوی" همسر شاه به رژیم بعث عراق تحویل داده شد تا از آن برای هدف قرار دادن شهرهای ایران استفاده کند.

"تیمور بختیار"، نخستین رئیس ساواک در رژیم پهلوی پس از اختلاف با شاه ایران به عراق رفته بود.

طبق گزارش های امنیتی عراق، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، برخی نزدیکان تیمور بختیار واسطه خانواده پهلوی برای کمک به صدام در جنگ با ایران بودند.

ارتش متجاوز رژیم صدام (دیکتاتور معدوم عراق) 31 سنبله سال 1359 (سپتامبر 1980) با این تصور که در مدت یک هفته تهران را فتح خواهد کرد، تهاجم گسترده‌ای را با به کارگیری انواع جنگ افزارها به ایران آغاز کرد.

کلیدواژه