عقرب 03, 1399 17:52 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر حل بحران لیبی از طریق سیاسی و گفت و گو
    تاکید ایران بر حل بحران لیبی از طریق سیاسی و گفت و گو

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: ایران با هرگونه دخالت در روند توافقات طرف های مذاکره کننده در لیبی مخالف است.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز شنبه با استقبال از توافق آتش بس بین طرف‌های درگیر در لیبی، ابراز امیدواری کرد این آتش بس پایدار بوده و تمامی طرف‌ها به تعهداتشان ملتزم باشند. 
خطیب زاده با تاکید بر قطع دخالتهای خارجی در روند توافقات طرف‌های مذاکره کننده در لیبی، بار دیگر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با راه حل نظامی برای‌حل این بحران را خاطر نشان کرد و حل بحران این کشور از طریق سیاسی و گفت و گو را خواستار شد.
هیأت‌های طرف‌های درگیر در لیبی (دولت وفاق و ارتش ملی) روز جمعه در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست یافتند.
این اعلام پس از آن است که سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که طرفین درگیر در لیبی به چند توافق مهم دست پیدا کرده‌اند که یکی از آنها بازگشایی مسیرهای زمینی و هوایی است.
توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق "صخیرات" در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد.
با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ ضد طرابلس فرستاد.

 

کلیدواژه