عراقچی: پیشنهاد ایران می‌تواند به پایان مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کمک کند
(last modified 1399-08-12T04:13:02+00:00 )
عقرب 12, 1399 08:43 Asia/Kabul
  • عراقچی: پیشنهاد ایران می‌تواند به پایان مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کمک کند
    عراقچی: پیشنهاد ایران می‌تواند به پایان مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کمک کند

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه طرح ابتکاری پیشنهادی ایران برای حل مناقشه قره باغ بر چند اصول پذیرفته شده بین‌المللی از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، اصل تغییر ناپذیری مرزها، خاتمه اشغال، رعایت حقوق اقلیت ها و بازگشت آوارگان استوار است، گفت: پیشنهاد ایران می‌تواند به پایان مسالمت آمیز این مناقشه کمک کند.

به گزارش ایرنا، "سیدعباس عراقچی" در گفت‌ وگو با شبکه ITV (شبکه تلویزیونی اجتماعی) جمهوری آذربایجان در تبیین طرح ایران برای حل مناقشه قره‌باغ افزود: نگاه واقع بینانه، رویکرد منطقه‌ای و مشارکت کشورهای تاثیر گذار منطقه از ویژگی‌های طرح ایران است و این طرح با یک مشارکت منطقه‌ای می‌خواهد این موضوع را حل و فصل کند و دو طرف را به خواسته‌های خود برساند.

نماینده ویژه ایران برای حل مناقشه قره‌باغ با اشاره به اینکه وظیفه همه در این شرایط این است که هر تلاشی که می‌توانند انجام دهند و هر ایده‌ای که می‌تواند کارساز باشد را بررسی کنند، افزود: پیشنهاد ایران با حسن نیت کامل ارائه شده و به دنبال این است که بتواند به تلفات انسانی و غیرانسانی در منطقه قره باغ خاتمه دهد.

عراقچی در ادامه تاکید کرد: اگر همه طرف ها حسن نیت داشته باشند و از مداخله برخی کشورهای خارج از منطقه که بدنبال تخریب روابط هستند جلوگیری شود، ما می‌توانیم به نتیجه برسیم.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه تهران از ابتدای شروع دوباره درگیری ها در منطقه "قره باغ" تماس‌های خود را برای خاتمه بحران آغاز کرد، افزود: موضع ایران همیشه حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مخالفت با اشغال و تاکید بر آزادسازی مناطق اشغال شده بوده و این موضع در طول 27 سال گذشته تغییر نکرده است.

کلیدواژه