حوت 17, 1399 15:20 Asia/Kabul
  • بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پی دیدار پاپ و آیت الله سیستانی
    بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در پی دیدار پاپ و آیت الله سیستانی

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه ای به مناسبت دیدار پاپ و مرجع عالی شیعیان عراق تاکید کرد: این فرصتی مغتنم برای عالمان شیعی، روحانیت، حوزه‌های علمیه و تشکل‌های حوزوی است.

به گزارش رادیودری، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در بیانیه ای به مناسبت دیدار آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق  و پاپ فرانسیس  تاکید کرد:  فرصتی مغتنم برای عالمان شیعی، روحانیت، حوزه‌های علمیه و تشکل‌های حوزوی فراهم شد تا با الگو قرار دادن این دیدار، گفتگوی بین‌الادیان و بین‌المذاهب را با جدیتی بیشتر پیگیری کنند.

در این بیانیه آمده است،  این رویداد بسیار با اهمیت  گامی سرنوشت‌ساز در فرایند تعامل و گفتگوی بین الادیان بود و  در شرایطی که خشونت در پوشش مذهبی و فرقه‌ای،  غرب آسیا  و جهان اسلام را با بحران روبرو ساخته است، چهره‌ای رحمانی و صلح‌جویانه از ادیان ابراهیمی را به نمایش گذاشت. 

در این بیانیه تاکید شد، پیام اصلی این دیدار فراخواندن همگان به ویژه پیروان ادیان به برادری و تعامل با یکدیگر در راستای گسترش روابط انسانی و همزیستی مسالمت‌آمیز و رعایت حقوق بشر و شهروندی بود.

بنابراعلام  دفتر «آیت الله علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق، ایشان در دیدار با  «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک های جهان به چالش های بزرگ بشریت در این دوران  از جمله بی عدالتی، فقر، آزار و اذیت های مذهبی و فکری، سرکوب آزادی های اساسی به ویژه در عراق و فلسطین اشغالی  و نقشی که رهبران بزرگ مذهبی و معنوی در مهار این فجایع دارند پرداختند.

پاپ فرانسیس،  روز  جمعه  وارد عراق شد و با مقامات ارشد این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

کلیدواژه