حمل 13, 1400 08:39 Asia/Kabul
  • نشست کمیسیون مشترک برجام امروز جمعه برگزار می شود
    نشست کمیسیون مشترک برجام امروز جمعه برگزار می شود

اتحادیه اروپا از برگزاری نشست کمیسیون مشترک در روز جمعه خبر داد.

به گزارش رادیودری، اتحادیه اروپا پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نشست آتی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه های امور خارجه‌ ایران و گروه 1+4 فردا جمعه  به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

براساس اعلام اتحادیه اروپا،  این نشست به ریاست "انریکه مورا"  Enrique Mora  معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد و نمایندگان چین،‌ فرانسه،‌ آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در آن حضور خواهند داشت.

در بیانیه اتحادیه اروپا خاطرنشان شده است، در این نشست شرکت کنندگان پیرامون دورنمای احتمال بازگشت آمریکا به برجام و اطمینان از اجرای کامل و موثر این توافق توسط تمام طرف‌ها رایزنی خواهند کرد.

پیشتر خبرگزاری ژاپنی "کیودو" با اعلام خبر برگزاری این نشست، گزارش داد، مقام‌های ارشد ایران و اروپا دوشنبه گذشته در آلمان با یکدیگر دیدار کرده تا درباره ایده‌های احیای مجدد توافق هسته‌ای (برجام) گفت‌ وگو کنند.

براساس گزارش این خبرگزاری ژاپنی،  نشست دیگری نیز روز سه‌شنبه میان ایران،‌ روسیه و چین برای هماهنگی دیدگاه‌های سیاسی برگزار شده است.

دولت آمریکا در زمان "دونالد ترامپ" به صورت یکجانبه و برخلاف قطعنامه‌های بین‌المللی از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌های بی‌سابقه، سیاست فشار حداکثری را علیه ایران در پیش گرفت و حتی در دوران شیوع ویروس کرونا مانع از آن شد که ایران به منابع خود در دیگر کشورها برای واردات دارو و مواد غذایی دسترسی پیدا کند.

پس از روی کار آمدن دولت "جو بایدن" در آمریکا، مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران با یادآوری این واقعیت که آمریکا،‌ طرفی بوده که از برجام خارج شده،‌ تاکید کرده‌اند که نخست آمریکا باید به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای بازگردد و پس از راستی آزمایی، ایران نیز کاهش تعهدات برجامی خود را متوقف کرده و به پایبندی کامل به برجام باز خواهد گشت.

کلیدواژه