دلو 25, 1400 18:19 Asia/Kabul
  • نشست دو جانبه \
    نشست دو جانبه \"باقری کنی\" و \"انریکه مورا\" در وین

نشست دو جانبه مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌وگوها در وین برگزار شد.

به گزارش  رادیودری، دیدار دو جانبه  "علی باقری کنی" مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و "انریکه مورا" هماهنگ‌کننده اروپایی گفت وگوها امروز ( دوشنبه ) در وین برگزار شد.

روز گذشته نیز چند دیدار دوجانبه میان باقری کنی  و مورا و همچنین جلساتی میان روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین برگزار شده بود.

هشتمین دور از گفت‌ وگوهای وین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین) با محوریت رفع تحریم های ظالمانه و غیرقانونی ضد ایران، پس از یک دوره تنفس کوتاه برای تصمیم‌ گیری ها سیاسی،  از 8 فوریه 2022  (19دلو) از سرگرفته شده است.  مذاکرات در وین به دلیل ابتکارات تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف های غربی به ویژه دولت "جو بایدن" رئیس جمهوری امریکا  برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است. 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. 

ایران با توجه به نقض تعهدات آمریکا در برجام که از نخستین روزهای اجرای این توافق در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» آغاز شد، در دوره‌های گذشته مذاکرات وین، بر دو ضرورت ارائه "تضمین برای ماندگاری توافق" و "راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها" به عنوان دو خواسته ایران برای اجرای کامل برجام تأکید کرده است.

گفت وگوی تلفنی شمخانی با مذاکره کننده ارشد ایران در وین

کلیدواژه