ملت ایران در آستانه انتخابی دیگر
(last modified Wed, 16 Jun 2021 07:00:47 GMT )
جوزا 26, 1400 11:30 Asia/Kabul
  • ملت ایران در آستانه انتخابی دیگر
    ملت ایران در آستانه انتخابی دیگر

ایران در آستانه یک انتخابات بزرگ قرار دارد. انتخابات همواره با همه فراز و فرودهایش با تحول و تغییرهمراه بوده است؛ تحولی که می تواند سبب انگیزه و امید و تلاش برای حرکت روبه جلو در جامعه شود.

7نامزد تایید صلاحیت شده در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با وجود همه بحث ها و نقدها و برخی بد اخلاقی های انتخاباتی در مناظره ها نشان دادند که در یک موضوع  اشتراک نظر دارند. برنامه هریک از نامزدها در صورت پیروزی در انتخابات، ایجاد تغییر در رویکردها با استفاده از فرصت‌های موجود است. در این جهت برنامه  نامزدها برای  کاستن از مشکلات و پرداختن به نقاط قوت اقتصاد و صیانت از عزت ملی در عرصه  منطقه ای و بین المللی  ارائه شده است. تقریبا همه نامزدها عملیاتی شدن برنامه های خود را ممکن دانسته اند و با  تاکید برحفظ مولفه های اقتدارملی و امنیت در همه عرصه ها از تشکیل دولتی قوی؛ مدیر و کارآمد و با انرژی سخن گفته اند. در این رقابت ها  همچنین در کنار چالش ها، اولویت های سیاست خارجی و چگونگی داشتن رابطه ای با عزت با دیگر کشورها ضمن حفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب نیزمورد تاکید  قرار گرفته است.

انتخابات؛ اما جریانی دو سویه است که نامزدها در یکسوی آن قرار دارند. درسوی دیگر جریان انتخابات، صاحبان حق رای و انتخاب قرار گرفته اند  که  در واقع زیر بنا و  پایه اصلی در نظام مردم سالار هستند.

 از این دید گاه هر نامزد این انتخابات باید برای بدست آوردن اکثریت آرای مردم  تلاش کند. پیروزی در این رقابت  آسان نیست. بویژه انکه طرح ها و برنامه های  نامزد ها در نگاه به مطالبات مردم در موضوعاتی مانند معیشت؛اقتصاد؛ شغل؛ مسکن؛ مبارزه بافساد و رفع تبعیض ها  در جامعه در یک راستا قرار دارد و تنها تفاوت میان انها در انتخاب مجریان و مسوولان اجرایی در دولت آینده است.
در انتخابات گذشته نیز چنین وضعیتی وجود داشته و برغم  وعده های رنگارنگ  داده شده، به علت برخی بی‌تدبیری ها و ضعف های مدیریتی بسیاری از وعده ها تحقق نیافت. نتیجه این وضعیت  تورم، کمبود کالا و آسیب پذیرشدن اقتصاد و تولید ملی است که اکنون اثرات آن را در کشور مشاهده می‌کنیم.

با توجه به مجموعه این شرایط، انتخاب پیش رو در روزجمعه 18 ژوئن 2021 (28 خرداد/جوزا 1400 شمسی) از یک جهت می تواند شروع یک تحول باشد. از جهتی دیگر این احتمال نیز وجود دارد که به حضور کمرنگ در انتخابات  منجرشود. فایده و ضرر هر یک از این دوجریان اما اهمیت زیادی دارد. مشارکت حداکثری در انتخابات  قطعا" سرنوشت ساز است. چراکه انتخاب حق مردم است و تاثیر نخست هر رایی  که به صندوق ها ریخته شود، تقویت اقتدار و انسجام و وحدت ملی و دینی است. کم اهمیت تلقی کردن این حق، معنایش بی تفاوتی نسبت به سرنوشت و آینده سیاسی کشور است که قطعا تاثیرات منفی  ماندگاری   برای سال های آینده دور و نزدیک  خواهد داشت.

صفحه رسمی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای،رهبر معظم انقلاب اسلامی در فضای مجازی نوشت: "گاهی یک رأی هم مؤثّر است؛ هیچکس نگوید رأی منِ تنها چه تأثیری دارد. گاهی یک رأی یا چند رأی، در سرنوشت یک کشور اثر می‌گذارد."

آنچه مسلم است با استفاده از امکانات کشور می‌توان در راستای اعتلای کشور گام برداشت و توان مدیریتی را با حداکثر ظرفیت برای پیشرفت کشور بکار  گرفت و واقعیت  حرف و شعار را در عمل  اثبات کرد.
تجربه نشان داده است  اگر نامزد پیروزانتخابات، فارغ از هر طیف و جریان سیاسی، عملگرایی را از ابتدای فعالیت خود آغاز نکند نمی‌تواند اهداف و وعده های داده شده را به پیش ببرد.

اکنون اولویت و ملاک نهایی در انتخاب  قطع نظر از اسم  و یا شهرت نامزدها، برنامه‌ های انتخاباتی آنها است. قطعا" رای مردم به برنامه نامزدها متناسب با واقعی و منطقی  بودن آنها از همه جهات است.

کلیدواژه